Co se chystá na příští rok?

Stává se téměř tradicí, že už na začátku sezóny se objevují první informace o tom, co se připravuje na sezónu další. Nejinak je tomu letos, takže pro Vás máme ínformace a fotografie o nové sadě Shimano a vidlicích RockShox a Manitou.

Je otázka zda si výrobci vůbec přáli něco utajovat, vždyť i vloni jsme mohli mít už někdy v polovině roku komponenty pro sezónu 2004 a přitom to jejich marketingu určitě prospělo. Kdo by nechtěl mít něco co nikdo z ostatních bikerů nemá? Trochu tak trápím tím, jestli má nějaké dělení na sezóny smysl.


Ale vraťme se od úvah zpět ke komponentům. Již někdy před měsícem se objevily první zvěsti o vidlici Manitou Nixon. Mezi její charakteristické vlastnosti patří hlavně jednokorunová konstrukce, zdvih 150mm, který je plynule nastavitelný ze řidítek a sytém olej/vzduch s SPV a to vše při váze cca 2,2kg.


MANITOU NIXON MANITOU NIXON


Před čtrnácti dny se pak objevily informace o novém přírůstku mezi sadami Shimano. Shimano Hone jak se inkriminovaná sada jmenuje, je určena pro tvrdší použití, ale na rozdíl od sady Saint se hodí spíše pro lehčí pojetí freeridu. Je to celkem jasné už při prvním pohledu. Kliky, které jako by z oka vypadly XT 2004 nenechávají nikoho na pochybách. Naopak zase náboje a přehazovačka se podobá (není-li úplně stejná) obdobným součástkám ze sady Saint ... Posuďte sami:




Trochu mimo sadu Hone (alespoň podle dosavadních informací) zatím leží mechanické kotoučovky. Bohužel se mi zatím podařilo sehnat jen fotografie dvou typů třmenů bez bližších specifikací. Vypadá to na levnější a jednodušší kotouče, které se navzájem liší jen plochou destiček a jejich upevněním.


trmen mechanicke kotoucovky trmen mechanicke kotoucovky


Jako poslední se objevily dvě vidlice od RockShoxu. Zvláště zajímavý je kousek se jménem Pike s pevnou osou a 140mm zdvihu nastavitelného spolu s tlumením ze řidítek. To vše se přitom vejde do hmotnosti 2110g. Vidlice má samozřejmě pevnou osu. Opakem Pike je vidlice Reba s hmotností 1600g a zdvihem 100mm určeným spíše pro XC a maratony. Zdvih a tlumení je opět ovládáno ze řidítek.


RS PIKE RS REBA


Uvidíme čeho se ještě během doby dočkáme a na co si tedy budeme moci připravit peněženky než se tyto kousky objeví na podzim v obchodech. Za sebe snad jen dodám, že pevně doufám, že se výrobci nějak dohodnou na nových otevřených standardech, které zaručí bezproblémovou kompatibilitu mezi značkami Je totiž otázka jak moc třeba Shimanu jde o technické parametry a pokrok a ne jen o vytlačení konkurence z oblastí, kde se mu příliš nedaří. Stejně tak jsem zvědav jak dopadnou snahy o přenesení nastavování vidlice na řidítka. Na podobné pokusy si vzpomínám. Mnoho výrobců se o něco podobného před několika lety snažilo, ale nakonec se tento systém používá jen u některých vidlic RS. Přeci jen neustále kroutit něčím na řidítkách není asi to pravé když si chci jízdu pořádně vychutnat a ne stále přemýšlet jaký zdvih a jak nastavené tlumení je vhodné pro další úsek. No uvidíme, já nebudu experimentovat a nechám se překvapit postřehy od ostatních. Pokud se objeví další zajímave informace, pak se můžete těšit na aktualizaci.