XT 04
V listopadu minulého roku jsem domů donesl dvě igelitové tašky, které
ukrývaly nové sady XT model roku 2004. Byl jsem hodně zvědav, jak se
nové XT Shimanu povedlo.
|
Po vybalení sady Vás okamžitě zaujmou dvě věci. Tou první jsou
samozřejmě páčky Dual Control. Tím dalším je dutá osa spojena napevno
s pravou klikou. Při dalším prohlížení narazíte na nezvyklé misky
středového složení, jejichž místo bude mimo samotný rám. Přepracování se
rovněž dočkala přehazovačka i přesmyk.
Nejprve je samozřejmě potřeba sadu nastrojit na rám. K tomu je potřeba
dvou speciálních klíčů, a to pro uchycení misek a levé kliky. Než začnete
misky utahovat, je potřeba si zjistit, zda není nutné vložit mezi rám a misky
vymezovací kroužky, případně kolik. Pak namažte zavity v rámu a vložte
do středu pravou misku s plastovou trubičkou. Misku řádně dotáhněte proti
směru hodinových ručiček, tedy směrem k zadnímu kolu. Ostatně na misce je
to naznačeno šipkou. Pak umístěte levou misku a opět dotáhněte
speciálním
klíčem .
Zasuňte do misek osu s převodníky a pravou klikou. Na volný konec osy
nasaďte levou kliku a dotáhněte ji k tomu určeným plastovým klíčem.
Imbusovýmklíčem pak střídavě dotahujete šrouby na levé klice. Nakonec namontujte na kliku
plastovou záslepku. Jakmile jsem umístil kliky na své místo, přišly na řadu
další části, jako jsou přesmyk, přehazovačka, brzdy a samozřejmě brzdové
a řadící páčky.
Páky Dual Control přinášejí s sebou jeden problém a tím je velká délka
vodítka brzdového bovdenu. Máte-li rádi stejně jako já užší řídítka, nastává
problém, jak páčky vůbec na řídítka vměstnat. Bovdeny míří přímo proti sobě
a vzájemně si překážejí. Nezbývá bohužel nic jiného, než každou páčku umístit
trochu do jiné roviny, aby se bovdeny alespoň částečně vzájemně vyhnuly.
Další nevýhodou je, že uchycení páček k řidítkům je potřeba dát alespoň
centimetr od gripů. Pokud gripy nemáte k řídítkům přilepeny, povede to
dříve nebo později k jejich posouvání.
Sada je namontována na rámu a je potřeba konečně vyrazit do terénu.
Loňský podzim byl k cyklistům příznivý, tedy suchý a relativně teplý.
Oblékám se do cyklistického a hurá do blízkého lesa vyzkoušet novou sadu.
Předcházejících deset let jsem používal řazení Rapid Fire Plus, a tak jsem
byl zvědav, jak moc problematické bude zvyknout si na Dualy. Byl jsem příjemně
překvapen - řazení nebylo tak komplikované jak jsem předpokládal.
Během chvilky jsem si na něj docela zvykl.
Přehazovačka má obrácený chod. Pružinu je tedy nutné napínat při řazení na
menší pastorky. Naopak na lehčí převod (větší pastorky) je potřeba pružinu
přehazovačky uvolnit. Při řazení to pak vypadá následovně. Chcete-li zařadit
těžší převod (menší pastorky), zatlačíte brzdovou pákou dolů. Přičemž brzdovou
páku držíte zcela přirozeným způsobem, stejně jako při brždění. Systém
umožňuje přehodit i o více pastorku najednou, záleží na délce posunu. Krok
páky je relativně dlouhý a nehrozí proto nechtěné přehození. Přehazovat
je možné i během přibrzďování. To se může hodit při jízdě z kopce, kdy chcete
zařadit těžší převod a zároveň chcete mít kolo pod kontrolou a případně přibrzdit.
|
|
|
Při přehození na větší pastorky je vhodnější brzdovou páku pustit, vsunout
prsty pod ní a lehce zatlačit nahoru. Stačí skutečně jen lehce ťuknout do
páčky a je přehozeno. Krok páky je velmi malý, a tudíž není potřeba
ruku výrazně křivit. Táhnout páčku nahoru a přitom ji držet jako při brždění,
jsem se zatím moc nenaučil. Většinou to skončilo bržděním, místo přehozením.
V případě těžších podmínek, je možné využít pro přehození spodní páčku pro palec.
Její umístění se však Shimanu zrovna nepovedlo. Dolní páčka je relativně hodně daleko.
Nemám malou ruku a ani krátké prsty, přesto mi dělá potíže dosáhnout palcem na páčku.
Musím vždy ruku vytočit nepřirozeně dolů, abych dostal palec do vhodnější pozice.
Zlatá páčka u Rapid Fire Plus! Páčky lze případně odmontovat, neboť jsou k řazení
přichyceny šroubem.
|
|
|
Výhoda je stejný způsob řazení na obou stranách. Lehčí převod znamená
posunout brzdovou páčku nahoru, případně palcem zatlačit do spodní páčky.
Pro zařazení těžšího převodu je naopak na obou stranách potřeba zatlačit
brzdovou páčku dolů. Uvidíme, jak se řazení bude chovat po čase a v těžkých
podmínkách. Zatím jsem z řazením pomocí brzdových pák naprosto spokojen.
Opěvovaná tuhost klik je skutečně výborná. Dutá osa i umístění misek
mimo rám k tuhosti šlapacího systému přispěli nemalou měrou.
Nedostatky sady:
|
dlouhé vodítka brzdových bovdenů, páčky se hůř umisťují na krátká řídítka |
|
nutnost nechat mezeru mezi gripy a uchycením pák, možnost pohybu gripů |
|
páčka pro palec není dobře umístěna, je hůř přístupná |
|
objímka pro uchycení přesmykače je dost vysoko a brání namontování některých typů košíků |
Výhody oproti starším sadám XT:
|
pohodlné řazení (ale asi záleží na osobních pocitech) |
|
tuhost klik |
|
opačné řazeni na prehazovačce |