V následujícím článku se Vám pokusíme nastínit problematiku odpružených vidlic, pomužeme zorientovat se v systémech a konstrukcích a v neposlední řadě na Vás čeká množství postřehů a zkušeností z provozu.
|
Dle konstrukce | paralelogramy | klasika - 4 ramena | |||
mc´Person (jedna nebo dvě nohy) | |||||
teleskopy | headshock | ||||
jednokorunky | |||||
dvoukorunky - jednonohé (Lefty), dvounohé |
Dle pružícího média | pružiny | ||
vzduch | |||
elastomery | |||
ostatní |
Dle tlumícího média | olej | ||
vzduch | |||
ostatní |
Dle uchycení osy | pevná | ||
rychloupínákem (klasika) |
1. | Vnitřní nohy - zasunují se při průběhu pružení do kluzáků |
2. | Vlnovce - chrání před nečistotami |
3. | Gufera, o kroužky - gumové těsnění ve vidlici |
4. | Pouzdra - "futra" |
6. | Kluzáky - vnější nohy vidlice |
16. | Elastomer sloužící zároveň jako doraz |
18. | Pružina |
20. | Otočný šroub - slouží k nastavení předpětí |
SX-LE 1999 (elastomer/olej, 80mm) - vidlice z limitované série.
Dnes už ji pravděpodobně uvidíte pouze v muzeu - průměrná funkce za vysokou cenu.
|
|
Black Comp 2002 (pružina/olej, 80/100mm) - nikdy jsem nevěřil, že nějaká vidlice od Manitou
může fungovat tak dobře. Nebýt odlepujících se písmenek a vrzání, které se ozývalo po snížení
zdvihu na 80mm (výrobce nedoporučoval dlouhé jízdy se sníženým zdvihem), byla by to téměř ideální
vidlice pro kotoučové brzdy - pro véčka bylo nezbytné dokoupit podkovu od RB Design, protože se velmi
kroutila i za jízdy.
|
Z5 2001 (pružina/olej, 100mm) - první a zároveň poslední Z5 s lepenými nohami,
které se občas tak rády rozlepily. Snadná údržba, téměř žádné provozní náklady -
relativně lehká - pouhých 1,95kg i s pružinami
|
|
MXC Air 2002 (vzduch/olej, 100mm) - tvrdá, necitlivá, dobrá vidlice s
vyšší hmotností. Bez lepených nohou - pouze s každoroční výměnou oleje by
bylo pravděpodobně možné na ní jezdit i "století" - lehké škrtání kotouče v
zatáčkách díky menší torzní tuhosti nebylo tak silné, aby měl znamenat nějakou
újmu vidlici.
|
|
MX Comp ETA 2003 (pružina,vzduch/olej, 105mm, blokace) - nástupce předchozí vidle,
který byl ale od základu změněn. Jiné jsou pouzdra, vnitřní i vnější nohy, korunka.
Hmotnost stoupla téměř až na 2,2kg, což je na XC vidlici docela vysoká hodnota - na turistiku vynikající.
|
Psylo XC 2001 (pružina/olej, 80 - 125mm) - dobrá vidlice pro lidi, kteří chtějí pohodlně projet
marathón. Navzdory tvrzení výrobce ale asi nebyla dobře zkonstruována, protože určení pro alespoň
tvrdší použití odporovali: 2x zničený tlumič, 1x měněné pouzdra - vše v průběhu 2 měsíců. Nikdy s ní nebyl
skočen větší drop než 0,5m - zvláštní nebo pouze špatně naprogramovaná životnost?
|
|
Judy RACE 2001 (pružina/olej, 63/80mm) - vínová kráska, hladký chod s perfektním předpokladem
pro rychlé, ale pohodlné XC. Na turistiku ovšem chybí ta třetí, poslední možnost - 100mm.
|
|
Judy SL 1999 (pružina/olej, 63mm) - tlumící patrona C3 není zrovna ideální pro tvrdé zacházení.
(její oprava si vždy vyžádá novou patronu - cena nepatří k nejnižším) Díky hmotnosti cca 1,5kg a
limitnímu omezení patronou C3 je vhodná pro lehké jezdce, kterým by měla vydržet po dlouhou dobu.
|
|
Judy SL 2000 (pružina/olej, 63/80/100mm) - první z generace All-travel systému. Patrona
C3 byla v této vidlici nahrazena otevřenou olejovou lázní Hydracoil. Velmi hladký chod spolu
s vysokou životností. Pouze menší torzní tuhost je trochu na překážku - vynikající vidlice na
téměř jakékoli použití.
|
|
Judy SL 2001 (pružina/olej, 63/80/100mm) - vnitřní stavbou a funkcí velmi podobná své předchůdkyni.
Jediná výraznější odlišnost jsou vnější nohy - ty jsou výrazně zesilněny (s tím také vidlice dosáhla hmotnosti
téměř dvou kilo) - torzní tuhost doznala kvalitativního posunu směrem výše.
|
|
Duke SL 2000 (vzduch/olej, 100mm) - dal by se pojmenovat jako "tužší SID" - bohužel i za značně
vysokou cenu postrádá Dual Air, proto je poněkud méně citlivý na drobné nerovnosti.
|
MG-91 (elastomer, 80mm) - velmi tuhá vidlice vhodná pro začínající bajkery. Vydrží i
velmi hrubé zacházení - omezení jsou pouze elastomery, které v zimě poněkud hodně ztvrdnou.
|
|
MG-71 (elastomer, pružina, 75mm) - vidlice, které se velmi často na reklamacích objevují s
prasklými monobloky (ale již se dva roky nevyrábí). Nic na tvrdé použití.
|
|
XC-PRO-S 2002 (vzduch, pružina/olej, 80mm) - jako jedna z mála vidlic Suntour má na pravé noze
zespodu skutečnou regulaci útlumu (ve stylu RS Judy), která skutečně funguje. Vidlici si můžete
nastavit Dle vaší libosti. Od závodního XC po běžnou vyjížďku
|
|
XC-PRO-SL 2003 (vzduch/olej, 80mm) - snad na žádnou jinou vidlici v historii nebylo vymyšleno
tolik různých postupů pro její úpravu. Tato vidlice je ráj pro kutily. (v originální konfiguraci se
vyskytují kusy, které fungují bezvadně a kusy, které zatvrdnou do 20ti km jízdy po asfaltové cestě)
|
|
XC-PRO-SE 2003 (vzduch/olej, 100mm, blokace) - 32mm nohy dodaly tomuto kousku značnou tuhost.
Bohužel je velmi málo citlivá a na probuzení se ze spánku potřebuje velmi výrazný impuls. Za vše
pravděpodobně může zamykací patrona v pravé noze, která je natlakována plynem - nedoporučuji otevírat -
mohlo by Vám víčko patrony udělat díru do stropu.
|
Gamma EL 2001 (elastomer, pružina, 76mm) - vidlice, u které si rozhodně nemůžete být
jistí její dlouhou životností. Tvrzení o tlumení eleastomery se zde zcela vylučují, protože tato
vidlice vůbec netlumí a 76mm je sice správný údaj, ale díky průběhu zdvihu fungovala poněkud hůře. (jinými slovy, nekupovat)
|
|
Hi-5 (elastomery, 130mm) - na rozdíl od předešlé nebyl problém s touto dvoukorunkou jezdit cokoli.
Pouze v chladu tuhla - ale alespoň tlumila. Tuto vidlici asi jako jedno z mála vidlic od RST nerozhodily ani
dropy 1,5m na placku (to jsem skutečně ale s Gammou ani nezkoušel) - asi to bude tím, že patřila ještě do staré
školy a datum výroby bylo před rokem 1999.
|
Gufera, o kroužky - gumové těsnění ve vidlici | |
Lock out - uzavírání vidlice v podobě páčky vespod nebo v horní části vidlice, některé modely mají tuto páčku umístěnou na řidítkách bajku | |
Kluzáky - vnější nohy vidlice | |
Vnitřní nohy - zasunují se při průběhu pružení do kluzáků | |
Sloupek - Část, která je zastrčená v hlavové trubce rámu | |
Korunka - část vidlice, ve které jsou namontovány vnitřní nohy a sloupek | |
Seřizování odskoku - seřizování utlumení zpětného chodu, aby se vidlice nevracela tak rychle nebo naopak | |
Seřizování komprese - seřizování rychlosti stlačení, aby se vidlice tak rychle nezanořovala nebo naopak | |
Seřizování předpětí - seřizování tvrdosti pružin |