Zima na kole
Dny se zkracují a noci prodlužují, neklamné to známky zimy, takže ať už plánujete kolo uskladnit nebo ho využívat i přes zimu, tak následující řádky určitě stojí za přečtení. |
Údržba po celý rok
Nyní někdo může namítnout, že údržbu kola je potřeba dělat po celý rok
(sezónu), ne jen na jejím konci, což je pochopitelně pravda. Přes léto
je však důležité především jezdit a proto se většinou údržba omezuje
jen na nejnutnější úkony (mj. mazání řetězu, dohušťování pneumatik
atd.). Na podzim již většinou počasí vyjížďkám v terénu tolik nepřeje a
proto nastává to nejlepší období pro nápravu zanedbané údržby. I v
servisech cykloprodejen nemají v tomto období tolik práce a s vaším
miláčkem (myšleno kolem) si mohou „vyhrát“, nehledě na to, že někde
poskytují i slevy na servisní práce. Tak tedy do toho!
Očista dočista
Základem údržby kola je pochopitelně jeho
dokonalé umytí. Jak na to, ví asi každý, shrnu jen to nejdůležitější:
Jako nejlepším řešením se stále jeví kbelík s vodou (možno přidat
trochu saponátu) a kartáč, případně houba. Někdo preferuje mytí
tlakovou vodou (většinou wapka u čerpacích stanic), tento postup však
lze doporučit jen zkušeným. Voda v nábojích, příp. hlavovém a středovém
složení dokáže napáchat značné škody. Obecně lze snad jen doporučit:
bike umývat z větší dálky a nestříkat vodu přímo na těsnění (ložiska,
vidlice, ořech kazety atd.). Lepším, méně násilným řešením je použití
zahradní hadice s nástavcem. Po umytí kola by vždy mělo následovat
kvalitní osušení a ošetření.
Základem je rám
Základem kola je rám a jako takovému mu
musíme věnovat největší pozornost. Možná si řeknete, že na rámu není co
udržovat, opak je však pravdou! Ocelové rámy mohou zevnitř trubek trpět
korozí, hliníkové pak oxidací materiálu. Není proto od věci vnitřek
rámu nakonzervovat. K tomuto účelu je možno použít nějaký konzervační
olej ve spreji (např. Konkor, WD40 atd.). Vyplatí se celý rám podrobně
prohlédnout, hlavně exponovaná místa (typicky okolí hlavové trubky)
jestli někde neobjevíte, byť drobnou, prasklinku.
Další co můžete pro dlouhou životnost vašeho rámu udělat je
ošetření drobných oděrek (většinou vznikají od odletujících kamenů).
Pokud si podrobně prohlédněte spodní stranu dolní rámové trubky, jistě
jich najdete spoustu. Co s nimi? Pomoc je snadná - odmastit a přetřít
např. lakem na nehty (bezbarvým), pokud máte to štěstí a vaše partnerka
používá stejnou barvu na nehty jakou máte barvu laku, máte vyhráno
dvojnásob. Zatřené oděrky nebudou dále podléhat korozi (oxidaci) a svým
rozšiřováním a zeslabováním síly trubky nebudou narušovat pevnost rámu.
Na závěr je možno přistoupit i k ošetření laku kola k tomu určenými
prostředky (Pedro’s, Sonax apod.), lze využít i produktů autokosmetiky.
Takto ošetřený rám bude lépe odpuzovat vodu a nečistoty.
A dál?
Dále by měla následovat rozborka všech komponentů,
jejich vyčištění, odmaštění a případná výměna maziva. Servis by určitě
neměl minout funkční části odpružení biku, čepy rámu, odpruženou
vidlici a případně tlumič. U vidlic přichází na řadu výměna oleje, u
elastomerových pak kontrola a případná výměna elastomerů, minimálně
však výměna maziva. Při zjištění vůle mezi vnějšími a vnitřníma nohama,
je na čase zvážit výměnu pouzder („futer“). U tlumičů je možná také
výměna oleje, v případě zjištění jeho úniku pak výměna těsnění. Pokud
vlastníte vzduchový tlumič a musíte jej již často dohušťovat, je
nejvyšší čas na jeho přetěsnění. U odpružených rámu je vhodná kontrola
opotřebení kluzných pouzder a jejich případná výměna, pokud vlastníte
rám otáčející se na ložiskách, zkontrolujte jejich stav a příp. vůli a
zvažte jejich výměnu. Pokud si na tyto operace doma netroufáte, je
lepší svěřit je spolehlivému servisu. K většině těchto servisních
zásahů je potřeba speciální nářadí a náhradní díly, které ne každý má
doma. Zároveň si dejte pozor, do jakého servisu svojí drahou součástku
svěříte, je lepší si připlatit a vědět, že o ni bude dobře postaráno.
Zub času
Při rozebírání kola je vhodné všímat si míry opotřebení hodně
namáhaných částí a v případě potřeby je vyměnit, nebo si jejich brzkou
výměnu naplánovat. Zub času působí mnohdy skrytě, ale nekompromisně.
Vezmeme to postupně: Při používání na biku asi nejvíce trpí převodové
ústrojí a v případě použití V brzd i brzdové špalíky a brzdné boky
ráfků. V případě opotřebení pohonu, je asi nejvíce na ráně řetěz - o
tom však již bylo popsáno spoustu papíru. Takže se omezím na
konstatování o častém přeměřování a následné výměně v případě nutnosti
(pravidelné čištění a mazání je samozřejmostí!). Pokud nový řetěz
přeskakuje (střílí) je čas na výměnu kazety. Brzdové špalíky si stejně
jako řetěz zaslouží pozornost po celý rok, pokud již jsou opotřebované,
je nejvyšší čas na výměnu. Pozornost věnujte také bokům ráfků, bržděním
se jejich stěna ztenčuje a může dojít k jejímu vyvalení.
Pro přesnou funkci řazení a snadný chod brzd jsou neméně důležité lanka
a bovdeny. Nejlepší je v případě použití běžných vedení jejich
kompletní výměna. K přehazovačce doporučuji používat nerezové broušené
lanko a k tomuto určený řadící bovden (uvnitř je rovný, ne kroucený). U
kol se dále zaměřte na náboje, výměna maziva a kontrola dotažení kónusů
je samozřejmostí. Prohlédněte taky dráty, může se stát, že budou od
odletujících kamenů „načaté“. Případné docentrování ráfku je
samozřejmostí.
Uložení, uskladnění ... zkrátka, kam s ním?
Otázka klasika
zde nebývá opět na významu. Kam a jak uložit kolo na zimu? Před
uložením k zimnímu spánku by měla pochopitelně předcházet výše popsaná
údržba. Vlastní uskladnění je nejlépe realizovat na suchém a přiměřeně
teplém místě (sklep, dílna apod., při nedostatku těchto prostor potom v
bytě). Nejvhodnější je zavěšení za horní rámovou trubku. Pokud nemáte
tuto možnost (atypický tvar rámu, nedostatek místa atd.), pak zavěšení
za přední (zadní) kolo. Zvýšeného namáhání, anebo dokonce poškození při
tomto způsobu uložení namáhaných součástek (hlavové složení, náboje),
není třeba se bát, při provozu jsou na ně působící síly mnohem větší.
Není vhodné kolo ukládat do místnosti vlhké, zvláště nebezpečné je
společné uložení s automobilovými bateriemi, agresivní výpary mohou na
rámu vykonat své. Pláště stačí nahustit jen tak, aby se u nich vlastní
vahou kola neprolamovaly boky.
Jezdíme v zimě:
Zimní biking má své těžko popsatelné kouzlo. Zasněžená příroda, stromy
v lese jako z pohádky o Mrazíkovi, chladivý čistý vzduch v plících,
pneumatiky valící se po ujeté zasněžené cestě...ano, již opět brzy to
bude realita, do které se budeme moci vydat se svým kolem. Co však
udělat proto, aby se tato krásná představa nezměnila v noční můru v
podobě poruchy nebo dokonce nefunkčnosti biku? Jak se říká, štěstí
přeje připraveným, proto je potřeba svůj stroj na zimní sněhové
radovánky dobře přichystat.
Náboje, středové a hlavové složení - zde se vyplatí výměna
mazacího tuku za tuk s nízkou provozní teplotou a s co nejmenším
obsahem vody (nejlépe nulovým). Výměna maziva se vyplatí i v ořechu
zadního náboje. Na tělo zapouzdřeného středu je dobré nanést slabou
vrstvu mazacího tuku, předejdete tak jeho korozi. Promazat se vyplatí i
závity misek středového složení a plošky čtyřhranu pro osazení klik.
Pro hlavové složení platí to samé jako pro náboje. Jako ochrana
spodního ložiska před nečistotami a vodou, je možno použít ustřižený
kus staré duše.
Řazení - v případě řadících páček Rapidfire od Shimana není
nutná nějaká mimořádná příprava, snad jen lehké promazání vnitřního
mechanizmu olejem ve spreji pro snadný chod v nižších teplotách. V
případě řazení otočnou rukojetí, opět platí promazání tukem jako u
nábojů. Pro dobrou funkci řazení a snadný chod brzd je důležitý stav
lanek a bovdenů. Opět je možné je promazat mazacím tukem.
Měniče převodů (přehazovačka, přesmykač) - dobře vyčistit
a odmastit, prostříknout nemrznoucí kapalinou a olejem. Vodící kladky přehazovačky promazat tukem.
Řetěz - pro zimní provoz nejsou příliš vhodné oleje ve spreji,
jejich životnost na sněhem obaleném řetězu není příliš dlouhá. Výborný
je motorový olej (pro automobily), nebo speciální přípravky např. od
firem Sonax, Finish Line, Pedro’s atd., případně speciální mazadla pro
cyklokros (Valvoline). Olej by měl být co nejhustší, v teplotách pod
nulou nehrozí nalepování nečistot na řetěz. Do podsedlové brašničky si
ještě raději přibalte malou mazničku. Nezapomeňte také na častější
kontrolu prodloužení řetězu, jeho opotřebení může být v zimě podstatně
rychlejší.
Odpružené vidlice - nejméně vhodné pro zimní provoz jsou asi
vidlice s elastomery, ty tuhnou již pod teplotou asi 10oC. Tyto vidlice
se celkem vyplatí na zimní období vyměnit za pevnou. Pokud nemáte tuto
možnost, alespoň elastomery ve vidlici důkladně namažte hustým mazacím
tukem s co nejnižším obsahem vody. Možná je i výměna elastomerů za
měkčí. Olejovým vidlicím by zimní provoz neměl příliš vadit, dobré je
nezapomínat na pravidelné mazání těsnění vnitřních nohou vidlice.
Brzdy - v případě V brzd se vyplatí promazat čepy otáčení a
použít brzdové špalíky dobře odvádějící vodu, té je z tajícího sněhu na
bocích ráfku dost a výdrž špalíku se také asi zkrátí oproti letnímu
provozu. Vyplatí se sledovat stav opotřebení brzdových ploch ráfků. V
případě použití kotoučových brzd není potřeba dělat nějaké mimořádné
zimní opatření.
Pedály- nášlapné pedály vyčistit a odmastit, pružinu
prostříknout nemrznoucí kapalinou a namazat tukem, stejně tak i zarážky
(kufry) na podrážce bot. Zde je vhodné i promazat závity šroubů držící
zarážku, zamezíte tak jejich zareznutí, což oceníte při její výměně.
Někdo na zimní provoz používá klasické pedály a k tomu starší kotníkové
zimní boty. Výhody jsou nasnadě: nášlapné pedály se rády ucpávají
sněhem, což v tomto případě nehrozí, dále většinou nejsou potřeba
návleky na boty, nebo drahé zimní tretry.
Pneumatiky - pro zimní použití je vhodnější použít širší plášť s
hrubším vzorkem, nahuštěný na nižší tlak. Protože i v zimě může přijít
defekt, je potřeba se na něj dobře připravit: Pumpičku, kterou s sebou
vozíte na biku, je dobré rozebrat a promazat, případné zbytky vody
mohou způsobit její nefunkčnost v nejméně vhodnou chvíli. Místo lepení
je lepší mít náhradní duši (nebo dvě), lepení záplaty při teplotě pod
bodem mrazu asi nebude to pravé ořechové.
Sedlo - není od věci vyměnit na zimu sedlo za starší, pokud tuto
možnost nemáte, alespoň pravidelně ošetřujte povrch sedla - postačí již
zmíněná Indulona.
Boty - v zimě trpí nejenom kolo, ale i tretry. Kožený svršek
nakonzervujte k tomu určenými impregnačními prostředky, postačí
silikonový olej nebo krém.
Další tipy pro zimní jízdy:
Osvětlení - v zimním období přichází brzy tma, proto není od
věci vybavit si svůj stroj nezbytným osvětlením. Při použití
bateriových světel počítejte s jejich omezenou vydrží. Když plánujete
delší vyjížďku, vybavte se náhradními bateriemi. Pokud stále osvětlení
nemáte, není od věci nalepit si na rám reflexní nálepky, jejich
účinnost se ještě zvýší umístěním na rotující části kola (pedály,
ráfky).
Očista - po návratu z vyjížďky se vyplatí kolo opláchnout vodou
- případná usazená sůl nestihne začít působit. Po omytí nezapomeňte na
dobré osušení, druhý den by vás mohla zamrznutá zapomenutá voda
nepříjemně překvapit.
Pitný režim- není asi nic horšího, než si uprostřed vyjížďky loknout čaje, který byl sice
ještě kousek od domu vařící, ale teď je z něj spíš ledová tříšť. Asi nejlepší řešení je Camelbag schovaný hezky do
tepla pod bundu (to opravdu ve velkých mrazech). Problémem může být zamrzání tekutiny v náústku a hadičce, která k
němu vede, což se však dá vyřešit zimním příslušenstvím
(izolace nástku a izolační trubička) a nebo prostě musíte pít častěji v malých dávkách, aby tekutina nestihla zamrznout.
Dalším možnosti jsou termolahve a nebo sportovní termosky, které přežijí i opravdu tvrdé zacházení.
Věřím, že uvedené tipy na přípravu kola na zimní provoz vám
přijdou vhod. Nyní nezbývá než doufat v řádnou zimu s teplotami pod
nulou, dostatečnou sněhovou nadílkou a velkým množstvím bez problémů
najetých kilometrů.
Pokud máte svoje osvědčené tipy a zkušenosti ze zimního provozu bajku, napište je do diskuze pod článkem. Díky.