Historie odpružených vidlic: 1993 – 1995

Jestliže jsme vám ve středu přenesli historii odpružených vidlic z let 87-92, nyní budeme pokračovat a pustíme se o další 3 roky dál. V těchto letech dochází ke zvyšování zdvihů, torzní tuhosti a funkčnosti. Taktéž se většina výrobců snaží o snížení váhy a snižování ceny. Objevují se značky, které dnes zná každý. Naopak některé značky upadají do zapomnění a bankrotují…

1993
Halon
vytvořil inverzní vidlici. Měla svařovanou, trubkouvou korunku, elastomerové pružiny a pozdější verze měly vzduchové tlumení. Navzdory tomuto inovativnímu designu, se tato vidlice nedotáhla na tehdy vyráběné produkty Rock Shox a Manitou.

Manitou vypustilo Manitou II. Vidlici se stavitelným předpětím, delšíma nohama pro zvětšení překrývání se, tuhý kovaný brzdový oblouk, trojfázový elastomer, vlisovaný, zeslabovaný krk a lehčí korunku. Zdvih byl 2“. Pro pravděpodobnou výrobní závadu na korunce, bylo tisíc kusů staženo zpět.

Rock Shox ukončilo spojenectví s Dia-Compem a uvedlo model Mag-21. Nová kovaná korunka podstatně zvýšila, oproti modelu Mag-20, tuhost. Mag-21 má navíc taky negativní pružiny a zdvih zvýšený na 2,5“.
Zároveň s uvedením tohoto modelu Rock Shox uvádí model Quadra. Jednalo se o levnější verzi Mag-21. Byl to první Rock Shox, který měl vlisovaný sloupek.

Bitubo představilo řadu vidlic s karbonovými korunkami a vnější nohy taktéž z karbonu.

Pro Forx udělal LT (long travel) vidlici, orientovanou na downhill.

Cannondale nabídl bajk Pong. Ačkoli, že se bajk stal fiaskem, jednonohá vidle dala tušit věcem budoucím. Společně s Cannondale zde byly ještě tři další firmy, které představily prototypy, ale byl to C., který poskytl jednonohou vidlici lidem. (Burrows, USE a Strata představili pouze prototypy)


1994
Rock Shox
jako první používá u modelu Mag-21 SL Ti vnitřní nohy z duralu. Ostatní váhové úspory se dějí na použitých slitinách a titanových komponentech. V té době se jednalo o závodní záležitost. Velikost zdvihu je měnitelná od 2“ do 2,5“. Prodejní cena: 650$.

Sunn. Francois Gachet vyhrál v roce 1994 Světový šampionát v Downhillu na bajku s vidlicí Sunn Chaos. Jednokorunková vidlice s 25mm pevnou osou, olejovým tlumením, vzduchovými pružinami a třemi palci zdvihu. Vidlice Sunn dominovala Světovému šampionátu a Světovému poháru po několik příštích let na strojích, které řídili Nicolas Vouilloz, Anne-Caroline Chausson, Christophe Dupouney a Miguel Martinez.

Značka Mr. Dirt přinesla PBF. Byla to up-side down se 4“ zdvihu, pevnou osou, otevřenou olejovou lázní, samostatně nastavitelnou kompresí a také regulací útlumu.

Manitou III byla první Manitou s hliníkovýma vnitřníma nohama. Zeslabované trubky byly vyrobeny z materiálu Easton. Seřizování předpětí bylo na horní korunce a vidlice používala 6 elastomerových bloků uvnitř vnitřních nohou. (dřívější vidlice je měly pod vnitřními nohami) Vidlice musela být při výměně eleastomer kompletně rozebrána. Měla zdvih 2-2,5“, stavitelný šroubem zevnitř.

Marzocchi stáhlo 7000 vidlic pro možné selhání korunky.


1995
Rock Shox
začíná vyrábět Judy. Vidlice kombinuje 6 micro cellulárních polyuretanových pružin s odnímatelným a externě seřiditelným olejovým tlumením, vyrobeným z umělé hmoty. Zdvih měl tři volitelné velikosti. 2“, 2,4“ a 2,9“. Sloupek vzrostl na 28,6mm . Judy Yellow a Judy Red odstartovaly módní revoluci. Judy odstartovala také možnosti různých upgradů. Nespolehlivé umělé tlumení donutilo Risse Racing a White Brothers pro produkci hliníkových nábojů pro upgrade. Speed Springs, Dirt Works, White Brothers a Englund přišli s pružinovými kity. Mnoho jiných společností přišlo s dalšími upgrady.

Arlo Englun vyrobil olejový tlumič pro Manitou 3 a Manitou 4. Jízda se více blížila jízdě s vidlicí Judy.

Manitou představilo EFC. Zdvih byl zvýšen, eleastomery kontrolovaly pouze pružení, útlum již byl ponechán na olejovém tlumiči, který byl seřiditelný externě. Vyráběna byla také verze DH, pevná osa, zvýšená tuhost a kompozicový brzdový oblouk.


Roky 1987-92 můžete nalézt zde.

Další těžká léta pružení přijdou brzy!