Novinka od KMC
Na Eurobiku narazíte na různé věci, na naprosto šílené nesmysly, bláznivě složité konstrukce a nepoužitelné zlepšováky, ale občas se v té záplavě přeci jen najde věc, která překvapí svou jednoduchostí a vtipným technickým řešením, že se musíte zastavit a věnovat jí alespoň pár minut. Myslím, že nový řetěz od KMC, za to určitě stál. |
Je až s podivem, že se dá na něčem, co se už hezkou řádku let téměř nezměnilo dá vymyslet něco nového, ale přesto to jde a výsledek je opravdu zajímavý. Sice když jsem poprvé viděl tenhle řetěz, tak mě napadlo, jestli to bude vůbec použitelné, ale skutečně je.
Jistě se nejedná o věc, kterou si bude na sve kolo kupovat každý,
ale někdo kdo už vyčerpal všechny možnosti jak odlehčit svého jednostopého
miláčka, po téhle věcičce jistě sáhne. Když se na celý nápad podíváme blíže, tak pochopíme, že myšlenka je velice jednoduchá. Zjistíme, kde
je řetěz nejvíce namáhán a tyto místa posílíme a ty kde je namáhání nejmenší prostě vynecháme.
Velmi dobře je to vidět na tomto obrázku:
Vývojáři šli ale ještě dál. Soustředili se také na samotné čepy řetězu.
Teorie praví, že vnitřní vlákna materiálu jsou namáhána daleko méně než vnější, a tak
pokud vhodně přeskupíme materiál, dosáhneme při stejné hmotnosti vyšší tuhosti,
nebo naopak při nižší hmotnosti stejné tuhosti.
Logickým důsledkem tohoto jsou například owersize trubky rámů,
duté kliky a osy a nyní tedy také duté nýty řetězu.
Samozřejmě je to výrobně náročnější, ale není to jistě nic nezvládnutelného.
A tohle je asi ten hlavní důvod, proč po tomhle kousku řetězu sáhnout.
Fotky jednoho z prvnich prototypů: |
|
|
|
Nakonec nezbývá než se zamyslet nad budoucností takového projektu a nad tím, zda je trh na podobnou věc vůbec připraven. Možná se tak tento nápad na čas založí někam do šuplíku, aby byl za pár let s velkou slávou uveden na trh, nebo se ujme a začne se opravdu masově používat a nebo skončí v zapomnění jako spousta zajímavých a funkčních věcí. To ale ukáže až čas, takže nechme se překvapit.