Reakce na Dobré ráno z 2.4.2003 - otevřený dopis pro ČT a Městskou policii Praha

Včera nám do redakce dorazil otevřený dopis p. Ing. Josefa Špimra, který jej zaslal na adresu České televize a paní Radce Waittové z Městské police Praha (má na starosti zodpovídání dotazů), a naší redakci. Myslím si, že toto téma je dnes velmi aktuální, proto vám zde dopis p. Ing. Špimra předkládáme v nezměněné podobě tak, jak nám dorazil do redakce (i bez diakritiky). Chcete-li k tomu něco dodat, diskuse je vám otevřena.

Dobry den,
dnes 2.4.2003 jsem se zajmem sledoval porad Dobre rano a jeho rubriku v 6:30 Za volantem - cykliste. Hostem byl reditel Mestske policie Praha Bc. Vladimir Kotrous.

Bohuzel jsem zjistil, ze informace o vybave jizdni kola podavane Bc. Kotrousem nejsou spravne a neodpovidaji platnemu pravnimu predpisu tj. vyhlasce MD CR c. 341/2002 Sb. (cast jejiho zneni tykajici se jizdnich kol je prilozeno v priloze.)

Bc. Kotrous nespravne uvadel v povinne vybave jizdniho kola "jasne znejici zvonek" a "blatniky" - soucasna pravni uprava jiz s temito nalezitostmi nepocita.
Dale byly do povinne vybavy zahrnuto predni a zadni svetlo - toto je potreba pouze pri jizde za snizene viditelnosti.
Dale bylo stroze konstatovano, ze v povinne vybave jsou tez "ruzne" odrazky. Dnes je problematika "odrazek" ve vyhlasce pojata trosku sireji.Reaguje na moderni materialy a i designy kol. Opomenuty vsak byly dalsi pozadavky, ktere jsou dulezite predevsim pro vlastni bezpecnost cyklisty (zakonceni riditek apod.)

Je to skoda, ze divakum neni podavana spravna informace, predevsim pro ty divaky, kteri nemaji pristup k pravnim predpisum. Bylo by vhodne v dalsim pokracovani Vaseho cyklu Za volantem uvest vse na "pravou miru".

V dalsi casti rozhovoru bylo napadano porusovani silnicnich predpisu cyklisty. Uznavam, ze to opravdu tak je, ale take je nutno hledat pricinu, proc tomu tak je. Jizda na kole v Praze ale nejenom v Praze i na vesnickych cestach je bohuzel pro cyklistu velkym hazardem. Bohuzel je to dano neohleduplnosti ridicu motorovych vozidel.Cyklista je pak nucen hledat "vhodnejsi" ale hlavne bezpecnejsi cestu pro sve kolo. Diky neexistenci vhodnych cyklistickych stezek je to vsak v hodne pripadech chodnik. Kdyz uz existuje nejaka cyklostezka tak na ni parkuji auta a nebo jsou po ni roztrouseni chodci. Myslim si, ze cyklista je ten posledni, kdo by chtel nekoho na chodniku "sejmout".

Prvni pricina je samozrejme v nas vsech, ale druha pricina je hlavne v necinnosti statni policie (tolerance vysokych rychlosti - zkuste ject po Praze 50 km/h a uvidite jak Vas ostatni "vytroubi" a dalsich bezohlednosti ridicu motorovych vozidel) a v nekterych pripadech mestske policie (parkovani vozidel, niceni znaceni cyklostezek, chodci a psi v cyklostezkach, apod.). Vim, ze mestska policie vuci ridicum az tolik pravomoci nema a ze u kazdeho oznaceni stezky nemuze stat straznik, ale prave tyto straznici by si mohli alespon pri pochuzkach vsimnout zniceneho nebo poskozeneho znaceni a zabezpecit u prislusnych organu magistratu napravu.

Myslim, ze by se meli policiste soustredit spise na ridice nez na cyklisty nebo jim jeste vice znechuti jejich "verejne prospesnou" cinnost pro nas vsechny (jednoduse nejezdi smr...... auty). V ostatnich evropskych velkomestech je jizda na kole beznou soucasti zivota - Viden, Amsterdam, Berlin ....

Otazkou cyklisticke dopravy v Praze se zabyval jiz kolega cyklista na jinem serveru a domnivam se, ze ma ve vsem pravdu (zde). Zajimava je i diskuze k clanku, ktera poukazuje na dalsi nedostatky.


S pozdravem

Ing. Josef Spimr, Praha 10