GT Avalanche 2.0 - bleskový test

Po delší době vám, našim čtenářům, přinášíme opět test kola - i když to není test plnohodnotný, neboť jsme kolo nemohli projet natolik, abychom si udělali ucelenější názor. Opět je to stroj americké provenience, opět od firmy GT - přesněji model Avalanche 2.0, z modelové řady roku 2002.

Když jsem kolo poprvé uviděl, překvapil mne jeho jednoduchý a elegantní design (i když je to naprosto subjektivní hodnocení, neboť každému se líbí něco jiného). Celé kolo je ve stříbrošedé barvě, se šedivým logem výrobce na spodní rámové trubce. Výrobce tuto barvu označuje jako Fathom - antracit. Přední rámový trojúhelník je klasického tvaru se slopingem, jediné co není „klasické“ je překřížení sedlové trubky s horní trubkou zadní stavby - ta je uchycena až skoro na úrovni špičky sedla. Sedlová trubka prochází horní rámovou trubkou, se kterou je spojena dvěma sváry kruhového půdorysu. Výrobce tento typ konstrukce nazývá „triple triangle“ (při pohledu na rám je vidět systém tří trojúhelníků, ze kterých je rám „složen“). K tomuto systému výrobce říká: „závody prověřená stavba rámu Triple Triangle (systém tří trojúhelníků) u pevných kol zpevňuje zadní stavbu a omezuje přenos vibrací do sedlové trubky“.

Další zajímavou věcí je překřížení sedlové a horní rámové trubky. Na stránkách výrobce se o tomto způsobu překřížení píše: doslova děravá horní rámová trubka s integrovanou sedlovou trubkou (sedlová trubka prochází horní rámovou trubkou, se kterou je spojena dvěma sváry kruhového půdorysu) je příkladem originální dovednosti a smyslu pro detail“ a s tímto vyjádření nezbývá než souhlasit, neboť je to vcelku vkusný designový počin.Trubky, ze kterých je tento rám vařený, mají proměnlivou tloušťku stěn trubek – ale oficiálně je uváděno, že jsou 2x zeslabované. Použitý materiál je hliník s označením Al 6061. Spodní rámová trubka je u hlavové širší, směrem ke středu se zužuje a má vejčitý tvar.

Kolo je osazeno mixem sad Deore (přesmykač, řazení) a LX (přehazovačka) s brzdami Avid Mechanical Disc a náboji Shimano Deore Disc. O vaše pohodlí při jízdě se stará vidlice Rock Shox Judy C, která je myslím dostatečnou vidlicí pro méně náročné XC. Jediný problém s vidlicí byl v její přednastavené tvrdosti – vidlice se chovala skoro jako pevná, a její úprava zabrala trochu více času. Ráfky Syncros Big Box jsou obuty do plášťů Maxxis Larsen MiMo. Kliky na kole jsou od firmy Truvatic, model Firex-SX. Řídítka a představec jsou vlastní výroby, GT MTN, stejně tak jako sedlo. Sedlovka má označení SL Alloy

Bohužel, v době testu jsem neměl k dispozici žádný foťák, proto jsou zde jen oficiální fotky výrobce. Kolo jsem měl možnost projet po takové trase, kde byly k dispozici všechny možné typy terénu (kromě sněhu): dlouhé výjezdy a sjezdy, asfaltové silnice, polní cesty, technické singletracky, kamenité pasáže, bahno, brody, kořenovité cesty apod.

Když jsem s kolem poprvé vyjel (v ulici před domem) a poprvé se na něj posadil, měl jsem pocit, že kolo je hodně masivní a takové neohrabané. Po silnicích (v Praze po dlažbě) je kolo celkem svižné, se klasickým valivým odporem – prostě se kolo chovalo jako mtb na silnici. Když jsem však zabočil do terénu, pocit těžkopádnosti z kola zmizel. Kolo jelo jistě, drželo si svou stopu a překvapivě se ve výjezdech ani moc nestavělo na zadní. V technických pasážích se chovalo klidně, tak jak má. Asi by mu více slušely spdčka, ale jelikož nám bylo kolo zapůjčeno bez pedálů a já v té době žádné nášlapy doma neměl, namontoval jsem na kolo standardní pedály.



Ve sjezdech bylo kolo jisté, i při skocích přes kameny a pařezy apod. jsem měl pocit jistoty. Při cestě jsem měl možnost i vyzkoušet jeho pláště v těžších podmínkách – v bahně a v asi 50m brodu.
Překvapivě vzhledem k svému vzorku pláště neměly problémy v žádném typu terénu a měly dobré samočisticí vlastnosti. No, sice to zní jako klišé, ale jinak se to výstižněji popsat nedá. V úvodu tohoto odstavce jsem psal to, že jsem kolo „provezl“ asi 50m brodem. I přes hloubku asi po náboje kol a jemný píseček na dně pláště opět potvrdili svoji kvalitu – kolo jelo rovně a můj strach a představy pádu do vody naštěstí nedošly naplnění (nakonec jsem si po projetí brodu všimnul malého mostíku o kousek dál).

Na konec pár slov o brzdách. Na namontovaný model Avidů jsem doposud slyšel jen chválu, a tak jsem byl zvědav, jaké jsou ve skutečnosti. Těsně před vyjetím kola jsem si je zkontroloval, zda-li příliš neškrtají o kotouč – a byl jsem mile překvapen, že šly seřídit naprosto 100% tak, že „si ani neškrtly“. V několika sjezdech jsem měl možnost si vyzkoušet, že se vyrovnají některým nejzákladnějším kotoučovkám, dle mého názoru i těm ze střední třídě. Brzdy byly hned od začátku docela agresivní, a v momentě, kdy jsem projel bahnem či vodou mně naprosto šokovaly svým brzdným výkonem. V momentě, kdy bych sháněl mechanické kotouče, asi by tyto Avidy byly mou volbou číslo 1.

A co říci závěrem?
Hledáte-li kolo, které vás bezpečně proveze krajinou, které vám pomůže při zdolávání všeho co vám příroda na cestě nastraží, začněte o GT Avalanche 2.0 uvažovat. Kolo se jeví jako dobrá koupě, a teď začátkem roku, kdy začali výprodeje loňských modelů a jeho cena půjde dolů, je tento model dobrá volba.

Tabulka geometrií:

Frame Size
Head Tube Angle
Seat Tube Angle
Fork Lenght (MM)
Fork Lenght (inch)
Stand over Heigh (MM)
Stand over Heigh (inch)
Top Tube Lenght (MM)
Top Tube Lenght (inch)
Chainstay Lenght (MM)
Chainstay Lenght (inch)
BB Heigh (MM)
BB Heigh (inch)

XS
71
73.5
428.5
16.9
703.0
27.7
527.70
20.8
420
16.5
298
11.7
S
71
73.5
428.5
16.9
723.00
28.5
545.85
21.5
420
16.5
298
11.7
M
71
73.5
428.5
16.9
752.00
29.6
576.60
22.7
420
16.5
298
11.7
L
71
73.5
428.5
16.9
775.00
30.5
594.34
23.4
420
16.5
298
11.7
XL
71
73.5
428.5
16.9
801.00
31.5
617.41
24.3
420
16.5
298
11.7