Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část druhá

Již druhá část komplexního článku o řetězech, kde se vám pokusím objasnit celou problematiku jejich používání. Pojďte se tedy i dnes se mnou ponořit do tajemného světa řetězů. Enjoy yout bajk and chain.

Řetězy na trhu Pokud jste tedy zjistili, že máte opotřebovaný řetěz, je na čase poohlédnout se po novém. V našich obchodech se dá sehnat spousta typů řetězů od nejrůznějších výrobců, jejich stručný přehled (rok 2001) s uvedením použitelnosti, typu, počtu pastorků a přibližné ceny je tady

Pokud chcete mít jistotu, že řetěz si bude 100% rozumět s vaším pohonem, zakupte ten stejný typ (pokud tedy na novém kole byl ten správný, že), pokud se vám zdálo, že starý řetěz za moc nestál, poohlédněte se po jiném.
Nejdůležitější parametry nového řetězu, vhodného pro váš pohon jsou: určení pro váš počet pastorků (tady pozor, řetězy pro devítistupňové kazety jsou užší), u řetězů Shimano pokud možno správný typ (HG, IG; devítistupňové kazety Shimano jsou typu HG) a nakonec správná délka.
Tady je dobré zmínit několik slov o kompatibilitě systému HG a IG řetězů Shimano, obecně platí, že by se neměly kombinovat pastorky a převodníky s řetězy systémů pohonů HG a IG. Řazení nemusí fungovat uspokojivě, ani výrobce to pochopitelně nedoporučuje.
Co se týká kompatibility HG a IG pohonů Shimano s řetězy ostatních výrobců, tyto řetězy by měly fungovat bez problémů.
Shrnutí:
Jak vybrat řetěz?
  • podle typu řetězu (HG, IG), podle počtu pastorků kazety, podle délky

    Montáž řetězu
    Poté co jste si vybrali ten správný typ řetězu na váš bike, přichází na řadu montáž. Nejdříve si naměříme správnou délku řetězu. Jak na to?
    Zásadně neměříme délku nového řetězu podle toho starého, nevíme (nepamatuje si) jestli nebyl řetěz zkracován (a znovu nýtován), popř. ani původní délka nemusela být ideální. Podle počtu článků původního řetězu, můžete určit délku orientačně, než se vypravíte na nákup nového řetězu. Na obalu nového řetezu by mělo být uvedeno, kolik má řetěz článků. Většinou to bývá mezi 113 a 116 články, pokud však máte nějakou zvláštní konstrukci rámu, nemusí vám to stačit. V drtivé většině případů, to však stačit bude.
    Ideální délku nového řetězu určíme tak, že nasadíme řetěz na největší převodník a nejmenší pastorek, řetěz provlékneme přehazovačkou a délku určíme tak, aby kladky přehazovačky byly kolmo k zemi.
    Druhou možností jak určit délku řetězu je nasazení řetězu na největší převodník a největší pastorek, vynecháme přehazovačku a k výsledné délce řetězu připočteme dva články. Tento postup, však nepostihuje rozdíl v délkách vodítek přehazovaček. Tato metoda je uváděna např. v servisním manuálu firmy Sram, pochopitelně pro přehazovačky Sram.
    TIP: Pokud jezdíte častěji lehčí převody, můžete dva články řetězu přidat - přehazovačka se nebude tak napínat.
    Shrnutí:
    Jaká je správná délka nového řetězu?
  • řetěz vedeme přes největší převodník a nejmenší pastorek skrz přehazovačku, kladkami kolmo k zemi


    Spojení řetězu
    Jakmile se nám podaří naměřit správnou délku, je na čase řetěz spojit. Tady máme dvě možnosti, buď použít spojku nebo řetěz snýtovat. V obou případech je zapotřebí tzv. nýtovač, což je nástroj, který nemusí mít v dílně každý. Ceny nýtovačů začínají asi na 150Kč a pokud ho nemáte, tak nezbude, než si ho zakoupit. Nýtovač budete potřebovat i v případě, že finální spojení provedete spojkou a to ke zkrácení řetězu.
    Příslušná spojka řetězu se standardně dodává s řetězy některých značek (např.Wippermann, Sram), ale dá se koupit i samostatně. Jak už bylo uvedeno v prvním dílu (tady), řetězy pro osmi a devítistupňové kazety se liší v šířce řetězu, proto by měla být použitá spojka vždy určena pro řetěz na příslušný počet pastorků! Spojka se použije dle přiloženého návodu výrobce. Pokud však tento návod nemáte, řiďte se těmito několika radami: Řetěz sundejte z převodníků a dejte na nejmenší pastorek (pro snížení napnutí řetězu). Na každý konec řetězu nasaďte jednu polovinu spojky a zacvakněte je do sebe, tahem řetězu spoj dosáhne správného finálního stavu spojení. Při rozebírání spojky postupujte obráceně, pokud spojka nepůjde rozpojit ručně, je možno si lehce pomoci např. kombinačkami.
    Druhou možností, kterou zatím preferuje více uživatelů je nýtování. Tato činnost má však některá úskalí, která se pokusím rozebrat. Pokud váš nový řetěz obsahuje tzv. spojovací čep (řetězy Shimano) - poznáte ho podle dvojnásobné délky a černé barvy, máte usnadnění život. Pokud máte řetěz jiné značky, ke spojení použijete běžný čep. Nýtování začněte tím, že do řetězu vsunete tento čep, řetěz vložíte do nýtovače a čep zalisujete, potom (u Shimana) kleštěmi ulomte vyčnívající část čepu. Správná poloha čepu je taková, kdy čep na obou stranách článku řetězu vyčnívá stejně. Pokud se vám to takhle nepovedlo, pomocí nýtovače situaci napravte.
    Nyní nastává důležitá část v procesu nýtování řetězu a to rozhýbání takto vytvořeného (a většinou) nepohyblivého spoje. Řetěz rukama v místě tuhého článku několikrát příčně ohněte na obě strany. Toto opakujte tak dlouho, až je ohyb v místě článku stejně lehký jako v jiných místech řetězu. Pokud nevíte, který článek je ten tuhý, zatočte klikami dozadu a sledujte přeskakování na nejmenším pastorku, případně na kladkách přehazovačky.
    Shrnutí:
    Čím tedy spojit řetěz?
    spojka:
    + jednoduché, rychlé
    - některé spojky se rozpojují
    nýtování:
    + větší pevnost spoje,
    - složitější, nebezpečí tuhého článku,


    Rozpojení řetězu
    Stejně důležité jako správné spojení řetězu, je jeho rozpojení. Řetěz nerozpojujte v místě, kde už byl jednou spojován. Důvod je prostý, při opětovném snýtování by byl opět potřeba širší, spojovací čep - původní čep by již ve zvětšeném otvoru článku tolik nedržel a při řazení v silném záběru by se mohl rozpojit. Z toho taky logicky vyplývá, řetěz nikdy nerozpojujte ve spojovacím čepu, poznáte ho podle černé barvy, čepy větších průměrů už nejsou a vy byste neměli řetěz čím spojit! - platí pro řetězy Shimano.
    Jinak je rozpojování řetězu činnost opačná jako spojování, jen je potřeba dát si pozor na to abyste čep nevytlačili moc a nevypadl vám, to byste ho zpět už nedostali. Dobré je činnost několikrát přerušit a kontrolou se přesvědčit kolik z čepu je již vysunuto. Mírným tlakem potom zkuste řetěz rozpojit.
    Shrnutí:
    Jak rozpojit řetěz?
  • vždy mimo spojovací nýt, popř. nýt, který už byl jednou nýtován
  • pozor na úplné vytlačení nýtu při roznýtovávání řetězu


    Poslední část na sebe nenechá dlouho čekat...