Až zima zaklepe na dveře

Dny se zkracují a noci prodlužují, neklamné to známky nastupující zimy. Neplánujete-li v zimě jezdit na kole, případně vlastníte tzv. zimáka (kolo s levnějším osazením, určené k náročnějšímu zimnímu provozu), nebo se věnujete jiným sportovním aktivitám, jsou pro vás určeny následující kapitoly o posezónní údržbě a uskladnění kola.

Údržba po celý rok
Nyní někdo může namítnout, že údržbu kola je potřeba dělat po celý rok (sezónu), ne jen na jejím konci, což je pochopitelně pravda. Přes léto je však důležité především jezdit a proto se většinou údržba omezuje jen na nejnutnější úkony (mj. mazání řetězu, dohušťování pneumatik atd.). Na podzim již většinou počasí vyjížďkám v terénu tolik nepřeje a proto nastává to nejlepší období pro nápravu zanedbané údržby. I v servisech cykloprodejen nemají v tomto období tolik práce a s vaším miláčkem (myšleno kolem) si mohou „vyhrát“, nehledě na to, že někde poskytují i slevy na servisní práce. Tak tedy do toho!

Očista dočista
Základem údržby kola je pochopitelně jeho dokonalé umytí. Jak na to, ví asi každý, shrnu jen to nejdůležitější: Jako nejlepším řešením se stále jeví kbelík s vodou (možno přidat trochu saponátu) a kartáč, případně houba. Někdo preferuje mytí tlakovou vodou (většinou wapka u čerpacích stanic), tento postup však lze doporučit jen zkušeným. Voda v nábojích, příp. hlavovém a středovém složení dokáže napáchat značné škody. Obecně lze snad jen doporučit: bike umývat z větší dálky a nestříkat vodu přímo na těsnění (ložiska, vidlice, ořech kazety atd.). Lepším, méně násilným řešením je použití zahradní hadice s nástavcem. Po umytí kola by vždy mělo následovat kvalitní osušení a ošetření.

Základem je rám
Základem kola je rám a jako takovému mu musíme věnovat největší pozornost. Možná si řeknete, že na rámu není co udržovat, opak je však pravdou! Ocelové rámy mohou zevnitř trubek trpět korozí, hliníkové pak oxidací materiálu. Není proto od věci vnitřek rámu nakonzervovat. K tomuto účelu je možno použít nějaký konzervační olej ve spreji (např. Konkor, WD40 atd.). Vyplatí se celý rám podrobně prohlédnout, hlavně exponovaná místa (typicky okolí hlavové trubky) jestli někde neobjevíte, byť drobnou, prasklinku.

Další co můžete pro dlouhou životnost vašeho rámu udělat je ošetření drobných oděrek (většinou vznikají od odletujících kamenů). Pokud si podrobně prohlédněte spodní stranu dolní rámové trubky, jistě jich najdete spoustu. Co s nimi? Pomoc je snadná - odmastit a přetřít např. lakem na nehty (bezbarvým), pokud máte to štěstí a vaše partnerka používá stejnou barvu na nehty jakou máte barvu laku, máte vyhráno dvojnásob. Zatřené oděrky nebudou dále podléhat korozi (oxidaci) a svým rozšiřováním a zeslabováním síly trubky nebudou narušovat pevnost rámu. Na závěr je možno přistoupit i k ošetření laku kola k tomu určenými prostředky (Pedro’s, Sonax apod.), lze využít i produktů autokosmetiky. Takto ošetřený rám bude lépe odpuzovat vodu a nečistoty.

A dál?
Dále by měla následovat rozborka všech komponentů, jejich vyčištění, odmaštění a případná výměna maziva. Servis by určitě neměl minout funkční části odpružení biku, čepy rámu, odpruženou vidlici a případně tlumič. U vidlic přichází na řadu výměna oleje, u elastomerových pak kontrola a případná výměna elastomerů, minimálně však výměna maziva. Při zjištění vůle mezi vnějšími a vnitřníma nohama, je na čase zvážit výměnu pouzder („futer“). U tlumičů je možná také výměna oleje, v případě zjištění jeho úniku pak výměna těsnění. Pokud vlastníte vzduchový tlumič a musíte jej již často dohušťovat, je nejvyšší čas na jeho přetěsnění. U odpružených rámu je vhodná kontrola opotřebení kluzných pouzder a jejich případná výměna, pokud vlastníte rám otáčející se na ložiskách, zkontrolujte jejich stav a příp. vůli a zvažte jejich výměnu. Pokud si na tyto operace doma netroufáte, je lepší svěřit je spolehlivému servisu. K většině těchto servisních zásahů je potřeba speciální nářadí a náhradní díly, které ne každý má doma. Zároveň si dejte pozor, do jakého servisu svojí drahou součástku svěříte, je lepší si připlatit a vědět, že o ni bude dobře postaráno.

Zub času
Při rozebírání kola je vhodné všímat si míry opotřebení hodně namáhaných částí a v případě potřeby je vyměnit, nebo si jejich brzkou výměnu naplánovat. Zub času působí mnohdy skrytě, ale nekompromisně. Vezmeme to postupně: Při používání na biku asi nejvíce trpí převodové ústrojí a v případě použití V brzd i brzdové špalíky a brzdné boky ráfků. V případě opotřebení pohonu, je asi nejvíce na ráně řetěz - o tom však již bylo popsáno spoustu papíru. Takže se omezím na konstatování o častém přeměřování a následné výměně v případě nutnosti (pravidelné čištění a mazání je samozřejmostí!). Pokud nový řetěz přeskakuje (střílí) je čas na výměnu kazety. Brzdové špalíky si stejně jako řetěz zaslouží pozornost po celý rok, pokud již jsou opotřebované, je nejvyšší čas na výměnu. Pozornost věnujte také bokům ráfků, bržděním se jejich stěna ztenčuje a může dojít k jejímu vyvalení. Pro přesnou funkci řazení a snadný chod brzd jsou neméně důležité lanka a bovdeny. Nejlepší je v případě použití běžných vedení jejich kompletní výměna. K přehazovačce doporučuji používat nerezové broušené lanko a k tomuto určený řadící bovden (uvnitř je rovný, ne kroucený). U kol se dále zaměřte na náboje, výměna maziva a kontrola dotažení kónusů je samozřejmostí. Prohlédněte taky dráty, může se stát, že budou od odletujících kamenů „načaté“. Případné docentrování ráfku je samozřejmostí.

Dalším komponentem podléhajícím značnému opotřebení jsou pláště. Ty je vhodné prohlédnout zdali nejsou někde poškozené (typicky potrhaná vlákna na boku pláště). Drobné ranky poopravit a plášť ošetřit k tomu určenými přípravky. Zde se osvědčil výrobek Regum, ten je k dostání v drogeriích, cena asi 60Kč za 200ml. Důležitou, ale opomíjenou součástí jsou pásky do ráfku. Jejich prasknutí však znamená prodření duše! Vaší pozornost si zaslouží i hlavové složení, hlavně dolní ložisko, které je neustále vystaveno náporu nečistot odletujícími od předního kola. Vyplatí se prohlédnout i misky ložisek, zkontrolovat jejich opotřebení a nebo i případné prasknutí. Závěrem byste neměli zapomenout i na sedlo a ošetřit je k tomu určeným přípravkem - postačí Indulona.

Uložení, uskladnění ... zkrátka, kam s ním?
Otázka klasika zde nebývá opět na významu. Kam a jak uložit kolo na zimu? Před uložením k zimnímu spánku by měla pochopitelně předcházet výše popsaná údržba. Vlastní uskladnění je nejlépe realizovat na suchém a přiměřeně teplém místě (sklep, dílna apod., při nedostatku těchto prostor potom v bytě). Nejvhodnější je zavěšení za horní rámovou trubku. Pokud nemáte tuto možnost (atypický tvar rámu, nedostatek místa atd.), pak zavěšení za přední (zadní) kolo. Zvýšeného namáhání, anebo dokonce poškození při tomto způsobu uložení namáhaných součástek (hlavové složení, náboje), není třeba se bát, při provozu jsou na ně působící síly mnohem větší. Není vhodné kolo ukládat do místnosti vlhké, zvláště nebezpečné je společné uložení s automobilovými bateriemi, agresivní výpary mohou na rámu vykonat své. Pláště stačí nahustit jen tak, aby se u nich vlastní vahou kola neprolamovaly boky.

Pokud plánujete i „zimní provoz“ vašeho bajku, časem se zde objeví článek na toto téma - tady se zaměřím na přípravu kola na zimní radovánky...