Celoodpružný cross Dudák - velký test, dokončení

Dnes přinášíme druhý díl o testu celoodpruženého corssu firmy Dudák. Mimojiné se dočtete, jaké měl tento cross jízdní vlastnosti, jak dopadlo srovnání s mtb a spoustu dalšího...

Jízdní vlastnosti:
Po drobných úpravách (posed, nastavení předpětí pružiny tlumiče atd.) jsem naplnil svůj camelbak a vyrazil do již chladného podzimního počasí. Uvažoval jsem jaký typ cest a terénu zvolit - přeci jen se jedná o crossové a ne o klasické MTB kolo. Vyrazil jsem tedy po silnici do mírného stoupání. Jízda byla tichá a rychlá. To co mě překvapilo nejvíc, byla netečnost zadního odpružení k šlapání. Po několika km jsem odbočil na polní cestu a stále sledoval funkci zadního odpružení - na pohybujících se čepech tlumiče byla patrná práce tlumiče, ten držel zadní kolo při zemi a zpříjemňoval terénní nerovnosti, ale stále nereagoval na pohyb způsobený šlapáním. Zastavil jsem a povolil pružinu co to šlo, mírně se ještě zlepšila citlivost zadní stavby na drobné nerovnosti. Proti původnímu předpokladu, držet se jen zpevněných cest, jsem odbočil do kamenitého stoupání (kde běžně jezdím na MTB), ale díky kvalitnímu odpružení i tady kolo jelo bez problému. Jedinou výtku jsem měl k již zmiňované odpružené vidlici RST, zatím co na zpevněných cestách byla její funkce celkem dostatečná, v tomto terénu přestala "stíhat", z jejích útrob se neustále ozývaly zvuky způsobené dorazem zpětného chodu. Díky tomu nebylo vedení předního kola zdaleka tak jisté, jako s pružino-olejovou vidlicí dvojnásobného zdvihu. Po odbočení na polní (mírně podmočenou) cestu jsem pro změnu sledoval jak si úzké a hladké pláště (v porovnáním s MTB) poradí s tímto terénem. K mému velkému překvapení jsem nezaznamenal nějakou podstatnější změnu, pláště i kolo si s těmito nástrahami poradily a já jel dál. Další vlastnost, kterou jsem chtěl vyzkoušet, byla stoupavost kola. Jel jsem několik km po lesní asfaltce a překonal jsem výškový rozdíl asi 200m a tuhost rámu při silovém šlapání byla na výborné úrovni. Místy jsem šel ze sedla a opět sledoval vliv (silového) šlapání na zadní odpružení, zde byl vliv již patrný - docházelo k mírnému propružování zadní stavby. Během dlouhého stoupání byla také mírně patrná vyšší hmotnost kola.

Po výjezdu na kopec následuje sjezd a já byl zvědavý, jak se bude kolo chovat. Asi tříkilometrový sjezd po úzké, rozbité a navíc místy mokré asfaltce s prudkými zatáčkami byl ideálním místem toto vyzkoušet. Velice rychle jsem nabral rychlost a sjížděl do údolí, v rozbitých pasážích (díry, drobné kameny atd.) zafungovalo odpružení, na navlhlém podkladu zase výborné pneumatiky. Snad jen drobnější problém bylo přemluvit "velká" kola k rychlému a plynulému průjezdu poměrně prudkými zatáčkami, na to měl vliv i strmější úhel hlavové trubky (opět v porovnání s MTB). Dalším úsekem cesty byla běžná asfaltka, zde kolo jelo v podstatě stejně jako silnička - tj. velice svižně.

Již přece jen kratší podzimní den se rychle chýlil ke konci, zamířil jsem k domovu a protože už jsem věděl jak se kolo chová na nezpevněných cestách, vzal jsem to zkratkou - asi 2km stoupáním, z něhož je začátek (cca 200m) velice technicky obtížný (cestu tvoří kluzké hladké kameny zapuštěné do půdy) vyjel jsem opět celkem bez problémů, jen se znovu (a ve větší míře) opakovaly problémy s vidlicí.

Porovnání s MTB:
Během sepisování testovacích zážitků a dojmů jsem se rozhodl kolo ještě otestovat na mém oblíbeném trailu, kde rád jezdím se svým endurem. Následný text je proto potřeba brát jako pokus o srovnání popisovaného crosse s MTB strojem.

Na mém oblíbeném okruhu se střídají všechny druhy povrchů, od písečných cest, přes kameny, mokrou trávu až po bahno. Lahůdkou je sjezd po úzké cestičce borovým lesíkem. Příčné kořeny a zem posetá borovými šiškami je testem umění jezdce a kvality stroje. Nutno říct, že některé úseky jsou obtížně sjízdné i na MTB, ty jsem na crossu raději vynechal a kolo jsem převedl.

Začátek po hladkém povrchu (po dešti mírně vlhkém) kolo zvládalo úplně v pohodě. Po chvíli jsem dojel k rozbahněnému úseku a bravurně ho (k mému podivu) projel - úzké a hladké pláště projely v pohodě. Po několika kilometrech jízdy jsem začal stoupat po travnaté louce do poměrně dlouhého a strmého stoupání, v nejvyšší pasáži se projevilo zpřevodování kola do rychla - taktak mi stačil nejlehčí převod. Další cesta vedla rozbitou lesní cestou, kde se již projevilo crossové pojetí kola a jízda nebyla tak jistá jako obvykle. Po šotolinové cestě jsem dorazil k lesní pěšince, kluzký povrch a kořeny mi nedovolily jet běžnou rychlostí, tak jsem projel velmi opatrně. Následoval úsek po polní cestě a po "panelce", kde kolo opět jelo bezproblémově. Po několika km přišel zmíněný sjezd borovým lesíkem, tady jsem si musel dávat pozor na malé a tvrdé borové šišky, které mi velmi ztěžovaly rychlou jízdu, sjet se to ale dalo. Nyní nastal úsek, kde jsem raději z kola slezl a šel pěšky - úzká a příkrá pěšinka s kameny a velice prudkou zatáčkou na konci je velice obtížně průjezdná i na MTB - na crossu jsem to proto raději neriskoval. Dále následovala jízda po kamenitém náspu, vedení kola nebylo zdaleka tak jisté, kola se bořila a odskakovala.

Shrnutí:
Celkové hodnocení kola je určitě pozitivní, kolo je rychlé, pohodlné, zadní odpružení je netečné ke šlapání. Zdvih 120mm je z prvního pohledu značný (na cross), při jízdě však vůbec neruší. Nemožnost regulace útlumu a komprese není běžnému jezdci na závadu, obě hodnoty jsou výrobcem (velmi dobře) nastaveny. O vidlici již řeč byla. Ostatní vybavení fungovalo bezproblémově.

Pro koho tedy?
Pro ty, kteří najezdí ročně mnoho kilometrů a nevyhledávají příliš náročný terén, i když i tady mohou s trochou opatrnosti projet. Na kole by určitě nebyl problém absolvovat i některé maratonské podniky, stačí aby neobsahovaly velké množství dlouhých kamenitých sjezdů a rozbitých cest. Zadní odpružení rozhodně zpříjemní a zbezpeční jízdu v jakémkoli terénu.

Technické údaje rámů Dudák:

Typy rámů: DH, DS, XC, cross, silnice
Hmotnost: samostatný rám střední velikosti asi 3,85 kg (s tlumičem a pružinou)
Tlumič: ČZ Březnice (výběr ze čtyř nastavení tlumení odskoku a komprese) - možné použití tlumiče jiného výrobce (drobné úpravy rámu)
Pružina: tři základní tvrdosti (na zakázku i jiné)
Barva: práškové dle výběru (barva je součástí ceny)
Geometrie: na přání zákazníka (bez vlastních požadavků se používá geometrie pro sjezd)
Záruka: 1 rok na jakékoliv použití, doživotní servis na rám
Cena: rám s tlumičem 15000,- až 19000,- Kč (rám bez tlumiče se nedodává)

Testovaný rám:
typ - cross (zdvih 120mm), střední tvrdost pružiny, hmotnost 14,9kg (bez pedálů), cena asi 27000,- Kč
velikost 480mm - rozměry:
délka (osa-osa) 1085mm, vzdálenost sedlovka - řidítka (střed-střed) 675mm, středová osa - zem 350mm

Celkové hodnocení:
Po rovině: 9
Výjezd: 8 1/2
Sjezd: 8
Jízdní vlastnosti celkem: 8 1/2

Výbava: 6
Poměr výkon - cena: 7

Pozn.: Hodnocení je subjektivní, nejlepší hodnocení je 10.