SRAM - exklusivní produkty pro nové milénium - představení
Společnost SRAM je známa především jako výrobce cyklistických komponent a v tomto oboru má již mnohaleté zkušenosti. Pojďme si společně připomenout revoluční novinky, které pro nás připravila již od roku 2001.
Smartbar
Tento, více designérsky povedený a propracovaný, než revoluční produkt, ocení zejména uživatelé trekkingových kol. Jedná se podle slov SRAM o jakýsi "integrovaný kontrolní systém". Složitý název v sobě však zkrývá nám dobře známé klasické komponenty, tvořící jeden kompaktní celek. Standardně obsahuje Smartbar sloupek, představec, řidítka, brzdy, řazení a do představce fikaně vsazený tachometr. Je možné jej rozšířit o dva světlomety a zpětná zrcátka. Základní struktura Smartbaru je kompozitová, a tím se zvyšuje kontrola vybrací při jízdě a zachovává se nízká hmotnost celého systému. Mnoho uživatelů jistě ocení variabilitu nastavení polohy představce a řidítek, kterou umožňují dva jednoduše nastavitelné kloubní spoje v představci. Nevíme, jaký tlak na řidítka pak "kloubový" představec snese, ale přecijenom, produkt je určen spíše pro klidnější jízdu a ne pro downhill nebo crosscountry.
SPARC
Stalo se vám někdy, že jste prostě ten kopec vzdali? Zkrátka už jste nemohli dál? Tak s tím je konec. Stačí si pořídit SPARC a je to. Když to dál už šlapat nepůjde, jednoduše ho zapnete. O čem že to tady píšeme? No přeci o náhradním integrovaném elektrickém pohonu vašeho kola. SPARC zahrnuje box se zdrojem (baterií), do zadní náby zabudovanou pohonou jednotku a řídící plus kontrolní jednotku, umístěnou na řidítkách. SPARC je pětirychlostní, je řízen počítačovým čipem, který mimo jiné ovládá i tzv. "TwinDrive" systém, úsporně využívající současně elektrického pohonu i šlapání. V módu SPEED dokáže jet SPARC sám o sobě až 24km/h, v módu ECON pak 18km/h. Problém je však ve výdrži baterie. V rychlejším módu (SPEED) vydrží 15km, v pomalejším už slušných 30km při průměrné rychlosti 16km/h. Tak co, přestavíte své kolo na motokolo? Proč to nezkusit, SPARC podle svého výrobce pasuje na většinu rámů.
Two-Axis
Ve společnosti SRAM si jednoho dne zkrátka řekli, že pohyb ruky při používání klasických brzdových pák prostě nění přirozený. Proč to tedy trochu neupravit? A tak vytvořili Two-Axis. Jedná se o změnu jednak tvaru brzdové páky a jednak pohybu páky při jejím stisku. Klasické páky se pohybují při stisku kolmo k řidítkům, kdežto Two-Axis to berou obloukem - přesněji řečeno patentovaným "ErgoLogic" pohybem, který umožňuje přirozený pohyb ruky. Jak moc se tato novinka uchytí mezi cyklisty a do jaké míry jsou její výhody revoluční, to ukáže čas.
i-Brake
Poslední produktovou novinkou od SRAMu je jejich "brzdový systém pro nové milénium" i-Brake, jak jej nazval jeho výrobce. Pracuje podobně jako mechanická kotoučová brzda, avšak je dodáván bez brzdových pák a lanek. K i-Brake se dá totiž použít většina vyráběných brzdových pák, což jej činí velice dostupným pro mnoho cyklistů. Brzdnými vlastnostmi je i-Brake něco mezi klasickou a kotoučovou brzdou. Zároveň je velice modulární a dá se bez problémů namontovat na přední i zadní nábu, a to nejen od SRAMu. Uvidíme, jakou cenu za ni zaplatíme.