Srovnávací test odpružených biků: Scott G-Zero FX2 v. GT I-Drive 4.0

Podnětem k tomuto článku byl dotaz, který padl na třetí občerstvovací stanici letošního ŠELA marathonu. Když jsem dojel na tuto občerstvovačku a položil svůj bike Scott G-Zero FX2 vedle zaparkovaného GT I-Drive 4.0, jeden z přítomných odpočívajících bikerů vyslovil dotaz: „Je lepší Scott nebo GTčko?“

Scott FX2 jsem tou dobou jezdil již téměř rok, ale s biky od GT se systémem odpružení I-Drive jsem neměl praktické zkušenosti, takže jsem dotyčnému na tento dotaz nemohl dát žádnou odpověď. Po testu GT I-Drive 4.0 jsem se rozhodl oba bajky postavit proti sobě a porovnat jejich klady a zápory. Předem je třeba říct, že (pochopitelně) není možné určit, které kolo je lepší a které horší, každému vyhovuje něco jiného...takže do toho!

Oba bajky jejich výrobci uvádějí v kategorii Enduro, což jsou kola určená pro volnou jízdu přírodou - jakýsi návrat ke kořenům mountainbikingu (jak jsem se někde dočetl). Základem každého kola je rám, k tomu není zapotřebí žádná diskuse. Rámy obou kol jsou odpružené a jsou vyrobeny z hliníkových slitin, to je vše co mají společné. Zatím co zadní stavba FX2 se otáčí kolem jednoho bodu na dutém čepu, GT disponuje systémem odpružení zvaným I-Drive, který má zajistit nezávislost odpružení na šlapání (a daří se mu to docela dobře). O systému I-Drive více tady. Výsledkem je, že při jízdě se FX2 mírně pohupuje, GT je k tomuto „nešvaru“ odpružených kol celkem imunní (tady svoji roli pochopitelně hrají i použité tlumiče - vzduch u GT proti ocelové pružině na FX dvojce), k opravdovému porovnání by bylo potřeba vyzkoušet oba systémy odpružení se stejným tlumičem.

Další důležitou součástí kola je odpružená vidlice. V tomto směru celkem jasně vede GT, protože osadilo Duke C, sice základní model, ale druhé (vyšší) výrobní řady RS. Vidlice disponuje krokem 80mm a 30mm průměr vnějších noh ji zajišťuje celkem solidní pevnost (kontakt brzdových špalíků s ráfkem nebyl zaznamenán). Pružení zajišťuje vzduchová pružina a tlumení olej. Tlumení nelze vně regulovat, jedinou možností je výměna oleje. Příjemná je naopak rychlá změna pružení přifouknutím nebo upuštěním vzduchu. Scott na místě přední vidlice šetřil a do drsného terénního boje poslal RST Gamma EL. Ta především absencí útlumu nemůže Dukeovi konkurovat. Nasazení kotoučových brzd také zřejmě brzy zlikviduje futra ve vidlici a objeví se vůle mezi vnější a vnitřní nohou. Tato vidlice bude kandidátem na předčasnou výměnu (pokud možno ještě v obchodě před zakoupením). RST disponuje zdvihem 90mm, což se mi stejně jako 80mm zdvihu RS Duke C na GTčku zdá na endurový stroj málo, ne nadarmo má GT I-Drive 3.0 vidlici RS Psylo s nastavitelným zdvihem 80-125mm. Vzhledem k tomu, že zdvih na zadním kole se pohybuje přes 100mm, viděl bych min. přijatelnou velikost chodu předního odpružení taky 100mm. Na druhé straně z vlastní zkušenosti mohu říct, že jak 80mm zdvih Duke C na GTčku, tak RS Judy XC na mém Scottu na běžnou jízdu stačí...

Zadní tlumič: O vlivu tlumiče na pružení a pohupování při jízdě jsem již psal v úvodu. Nechci se pouštět do polemiky, jestli je lepší tlumič vzduchový nebo pružinový, to záleží na vkusu každého soudruha...ehm bikera. Pokud váháte mezi vzdouškem a pružinkou, tady najdete srovnání obou systémů tlumičů. K použitým tlumičům snad jen tolik: pružinový DNM umožňuje regulaci zpětného odskoku, zatímco u FOXe jste odkázáni na nastavení z výroby. Regulaci tlumení sám používám dost často. V rozmezí dvou až tří aretovaných poloh podle terénu, na silnici a zpevněných cestách tlumení přidám - návrat do původní polohy je pomalejší a pohupování ani při svižné jízdě není znát, při nájezdu do drsného terénu naopak uberu, tím zvýším aktivitu tlumiče a zlepší se kontakt zadního kola s terénem.

Výbava obou kol se odehrává většinou v režii řady Deore, i když u FX2 jsou použity měniče vyšší řady (Shimano LX), nemyslím, že by to mělo na funkci (kola, ne rostlináře) nějaký větší vliv. Základní rozdíl je v použitých brzdách, zatímco GT se spolehlo (marně) na funkci ráfkových Avidů, u Scottu nasadili kotoučové Hayes HMX-1. Na kolo tohoto ražení kotoučové brzdy určitě patří, takže body v tomto případě získává FX2. Navíc široké ráfky Big Box od Syncrose jsou dle dlouhodobých vlastníků měkké a brzdné plochy se rychle opotřebovávají. Pláště jsou především na FX2 opravdu pro Enduro použití a to IRC šíře 2,25’’. GT svěřilo kontakt se zemí plášťům Tioga s uvedenou šířkou 1,95’’, skutečná je však min.2,1’’. Další vybavení je od dvorních dodavatelů obou značek a je mu těžko něco vytknout. V osazení GT jsou navíc nášlapné pedály, zatímco Scott osadil široké BMX platformy.

Co se týká jízdních vlastností, jsou popsány v uvedených článcích. Při srovnání však jsou jasné rozdíly v použité geometrii (viz tabulka), především v úhlu hlavové trubky. Ta činí z GTčka hlavně ve sjezdu neposedu nutného krotit zkušenou rukou, naopak FX dvojce stačí udat směr a držet se, aby jste se někde po cestě náhodou neztratili. K prohození rolí dojde na úzkých lesních cestičkách s prudkými zatáčkami, kde téměř Harleyovsky položená vidlice Scottu neumožňuje kolu tak obratné točení, naopak GT je tady jako ryba ve vodě. Budu se opakovat, když řeknu, že oba bajky by chtěly vidlici s delším chodem - těch 100mm minimálně. U GT by došlo k většímu položení hlavové trubky a ke zlepšení jízdních vlastností, hlavně ve sjezdech.

Ve srovnání chování zadního odpružení bude mírné plus na straně GT, zde je poznat funkce I-Drive systému v nezávislosti pohonu a neměnné délce šlapací střed - osa zadního kola a tím pádem prakticky nulové reakci řetězu. Větší citlivost pružení byla na straně Scottu, to je zřejmě opět důsledek zvoleného systému tlumiče.

A výsledek?
  Scot G-Zero FX2 GT I-Drive 4.0
Klady kotoučové brzdy
sice mechanické, ale přece jen kotoučovky
odpružená vidlice
100mm zdvihu by bylo lepší
Zápory odpružená vidlice
nejlépe hned v obchodě vyměnit za vidlici s 100 mm zdvihu
použité brzdy, měkké ráfky
pro začátek postačí, časem je dobré je vyměnit


...aneb, pokud je vaším favoritem Scott FX2, tak počítejte s nutnou výměnou odp.vidlice, pokud jste spíše pro GT 4.0, začněte se pomalu poohlížet po kotoučích...

A kolik ta legrace stojí?
Cena obou strojů je pod hranicí 50tis.Kč, což je pro běžného bikera dost vysoká částka. V poslední době však nejenom vlivem změny kurzu koruny dochází k příjemným snížením cen a tak nezbývá než se rozhodnout.

Podrobné údaje (geometrie, komponentové osazení):

  Scott G-Zero FX/2   GT I-Drive 4.0
velikost rámu S M L XL   S M L XL  
celk. délka sedl. trubky 460 480 510 555   - - - -
výška k lomení hor. trub. - - - -   749 762 787 826
délka horní trubky 550 565 585 605   546 577 594 617
úhel hlavové trubky 69° 69.2° 69.4° 69.6°   70.5° 70.5° 70.5° 70.5°
úhel sedlové trubky 74.5° 74° 74° 74°   74° 73.5° 73.5° 73.5°
délka zadní stavby 427 427 427 427   432 432 432 432


A nakonec srovnani komponentu:

Scott G-Zero FX2 GT I-Drive 4.0
R á m
Alloy 7005, G-Zero Liteflite
zdvih na zadním kole: 110mm
Alu 6061, I-Drive design
zdvih na zadním kole: 120mm
V i d l i c e
RST Gamma EL
zdvih 89mm
pružení: elastomery, ocel. pružina
regulace pružení: předpětí ocel. pružiny, výměna elastomerů
tlumení: elastomery
seřizování útlumu odskoku: není regulovatelné
Rock Shox Duke C
zdvih 80mm
pružení: vzduch. pružina
regulace pružení: změna tlaku vzduchu
tlumení: olej
seřizování útlumu odskoku není vně regulovatelné
T l u mi č
DNM MM-22AR
pružení: ocel. pružina
regulace pružení: změna předpětí pružiny, výměna pružiny
tlumení: olej
seřizování útlumu odskoku
FOX FLOAT
pružení: vzduch. pružina
regulace pružení: změna tlaku vzduchu
tlumení: olej
seřizování útlumu odskoku není vně regulovatelné
P ř e h a z o v a č k a
Shimano Deore LX Shimano Deore
P ř e s m y k a č
Shimano Deore LX Shimano Deore
K l i k y
Shimano Deore Shimano Deore
Ř a z e n í
Shimano Deore Shimano Deore
B r z d y
Hayes HMX-1 (mech. kotouč.) Avid SD-3
Ř i d í t k a
Scott Strike Comp, šíře 640mm alu butted
Představec
Scott Team, ahead, 10O alu MTN, ahead, 10O
S e d l o v k a
Scott Team SL Alloy
S e d l o
Scott Enduro SDG comp
N á b o j e
Scott Disc Comp I Shimano Deore
P a s t o r k y
Shimano Deore
R á f k y
Alesa Taurus 2000 Disc D-Wall Syncros Big Box
P l á š t ě
IRC Back-Country Korea 26 x 2.25 Tioga Factory XC 1.95
P e d á l y
LU-996 SCT (BMX) Shimano PD-M505 (SPD)
H m o t n o s t
14,3 kg 14,1 kg (bez pedálů)
C e n a
(oficiální dovozci)
47.490Kč (původní)
44.890Kč (7/2002)
49.900Kč (původní)
38.000Kč (7/2002)