Velký test GT I - Drive 4.0, část II. a poslední
Dnes Vám přinášíme druhý a poslední díl velkého testu GT I-Drive 4.0. Pohodlně se usaďte a pusťte se do čtení ... |
Jízdní vlastnosti:
Po prvním vybalení kola z krabice a kompletaci jsem nevydržel a zvědavě kolo projel asi tři kilometry po silnici
a následné lesní cestě. Byl jsem celkem nadšený, kolo po rovině letělo jako střela. Příčné kořeny hlavně zadní
stavba polykala takovým způsobem, že jsem často nevěděl, že jsem je vůbec přejel. Druhý den, po pečlivém seřízení
a nastavení pružení (vzduchové tlumiče jsem nafoukal dle obecného doporučení na asi 1/4 ponoru při nasednutí)
jsem vyrazil na testovací jízdu.
Hned od začátku bylo poznat, že toto je odlišný stroj od mého Scottu Enduro.
Na Šela
marathonu jsem na jedné občerstvovačce dostal dotaz, co že je lepší, jestli Scott FX2
nebo vedle „zaparkovaný“ I-drive 4.0 (model 2001). Tehdy jsem s I-drive neměl zkušenosti, po tomto testu již mohu
srovnávat a porovnání obou biků najdete v některém z dalších článků. Ale zpět k jízdě...
Test jízdních vlastností jsem začal na svém oblíbeném okruhu, kde se střídají všechny typy povrchů. Rychlé rovné
úseky doplňují pozvolná i prudká stoupání, sjezd s technickými pasážemi, závěr okruhu je po úzkých lesních pěšinkách
s příčnými kořeny a prudkými zatáčkami - to klade zvýšené nároky na řízení, řazení, časté brzdění a opětovné
rozjezdy.
Při jízdě po rovině jsem měl pocit z jízdy na pevném kole, neznatelné pohupování, nulová reakce řetězu. Po nájezdu
do stoupání po rozbité cestě, však přišlo vystřízlivění z odskakování kol od terénních nerovností. Následovala tedy
zastávka a snížení tlaku vzduchu ve vidlici a tlumiči (z asi 1/4 na 1/3 ponoření), trakce se podstatně zlepšila,
aniž by došlo ke zvýšení pohupování při šlapání. Po výjezdu a následném rychlém sjezdu po kamení a lesních pěšinách
s kořeny jsem již byl s funkcí odpružení naprosto spokojen. Naplno se však projevila „postavená“ geometrie rámu a
kolo vyžadovalo neustálý pečlivý dohled nad řidítky. Následující technická pasáž po úzkých lesních pěšinách dojem
z geometrie napravila a já už jen vychutnával snadné točení ve slušné rychlosti kolem vzrostlých lesních velikánů.
Pokud bych měl tedy shrnout dojmy z jízdy na I - drive 4.0, určitě by převažovaly pozitiva. Vypadá to, že původní
záměr konstruktérů GT se vydařil. Jízdní vlastnosti bajku jsou vyvážené, nenašel jsem žádnou výraznější slabinu.
Někomu možná bude chybět možnost regulace tlumení (vidlice, tlumič), mně tovární nastavení celkem vyhovovalo,
nutnost provedení změny hodnoty útlumu může pramenit z rapidně odlišného jízdního stylu a podmínek používání
tohoto bajku.
Zmiňovaný ostřejší úhel sedlové trubky chce zkušenou ruku hlavně ve sjezdových pasážích, slušný zdvih zadního kola
však odpustí nejednu chybu pilotáže. Vyšší hmotnost kola (cca 14kg bez pedálů) není příliš poznat a pohodlí a
komfort při jízdě za to určitě stojí.
Pro koho tedy?
Jednoznačně pro hobby bajkery, kteří rádi jezdí rychle, jak do kopce, tak i z kopce. Pokud jezdíte rádi maratony,
bude pro vás odpružení zadního kola přínosem v oddálení prahu únavy a možnosti většího vychutnání trati. Po osazení
vidlice s vyšším zdvihem (10-12cm) dojde k „položení“ úhlu hlavové trubky. Bajk potom plně využijí i ti, co jezdí
raději z kopce než do kopce.
Celkové hodnocení:
Po rovině: 8 1/2
Výjezd: 8
Sjezd: 7
Jízdní vlastnosti celkem: 8
Výbava: 7
Poměr výkon - cena: 7
Pozn.: Hodnocení je subjektivní, nejlepší hodnocení je 10.
Výše uvedené zážitky byly patrné při sedlání kola jezdcem zvyklým na jízdu na odpruženém kole, co však GT I - drive
4.0 přinese těm, kteří přejdou z pevného kola? Takto to viděl náš druhý testovací jezdec:
Jaký vidíš hlavní rozdíl mezi pevným a odpruženým kolem?
Odpružené kolo umožňuje věci, které si z pevným kolem nemohu dovolit, např. při přejezdu některých nerovností na
pevném kole musím "zapružit" v kolenou a sem tam jít ze sedla, na tomto kole to nebylo potřeba.
Při šlapání na kamenité cestě dochází na pevném kole vlivem otřesů ke křečím v nohou, tím se snižuje "dojezdnost"
jezdce. Na GT jsem tento problém nezaznamenal.
Ve sjezdu určitě vyšší stabilita zadního kola díky odpružení.
Jaké byly hlavní vlastnosti testovaného bajku?
- do kopce dobře stoupá, propružení je minimální.
- z kopce slušně drží stopu (vliv na to mají i vhodně zvolené hrubší pláště)...
- kolo se „ chová úměrně“ své ceně.
Jaké jsou tvoje další zážitky z jízdy?
Zdálo se, že pružení i tlumení bylo nastaveno docela dobře. Při jízdě po asfaltu to sice vypadalo, že vidlice je
nastavena dost naměkko, ale byl to jenom můj počáteční pocit, který se v terénu vytratil a vidlice chodila, tak jak
má. Zadní tlumič byl nastaven dobře (gumička na pístnici, podle které se dá sledovat míra využití zdvihu tlumiče,
se zastavila asi 1cm před úplným dorazem) a vzhledem k tomu, že jsem nejel přes žádný skok, kde by si tlumič mohl
„hrábnout na dno", vypadá, že byl přiměřeně napumpován. Systém odpružení I - drive se chová tak, jak má, není znát
ovlivňování pružení a šlapání.
Tvoje hodnocení?
- vyzdvihnul bych funkci řazení, to fungovalo bezchybně, jinak ostatní komponenty fungovaly vzhledem ke své cenové
třídě.
- zklamaly nic moc brzdící brzdy
- celé kolo je celkem dobře sladěno, jen výsledná cena by mohla být o něco nižší