Velký test GT I-drive 4.0, část I.

Dnes Vám přinášíme předem avizovaný velký test. Jak je již jasné z nadpisu, utajovaným testovaným kouskem je dílo amerických inženýrů (a taiwanských svářečů) firmy GT Bicycles - celoodpružený stroj GT I - drive 4.0, pracující na patentovaném systému pružení nazvaném I- drive. Tento systém odpružení by měl, dle výrobce, zajistit nezávislost pohonu (šlapání) na odpružení zadního kola (i-drive ve zkratce znamená independent drive - nezávislý pohon) a protože nic podobného se v našich bajkových zeměpisných šířkách nevyskytuje, neodmítli jsme možnost toto kolo otestovat a výsledky přinést návštěvníkům našeho serveru.

Byli jsme zvědavi, jak se potvrdí teoretické znalosti v tvrdé bajkové praxi. Jak bylo uvedeno v preview, test prováděli dva jezdci, pro objektivnější posouzení a porovnání s biky jiných značek a použitých systémů pružení. Pokud Vás tedy zajímá jak GT I-drive 4.0 jezdil, fungoval a fotil se u nás na Vysočině, čtěte dál...

GT I-drive 4.0 (po kliknutí se otevře obrázek v novém okně v původní velikosti


Číselné značení napovídá, že testovaný bike je čtvrtým modelem série I - drive firmy GT Bicycles. Výbavou patří mezi celoodpruženými biky do nižší střední třídy, cena je však pro běžného bikera dost vysoká - téměř padesát tisíc Kč. Základem dobrého kola je však kvalitní rám, což u odpruženého kola platí (více než) dvojnásobně a ten na GT I-drive 4.0 rozhodně najdeme. Rám pracuje na v úvodu avizovaném systému pružení nazvaném I-drive. Tento hybrid mezi pevným a plovoucím středem jednočepového zavěšení zadní stavby má zajistit co nejmenší rozdíl mezi jízdou vsedě a vestoje, při zachování dobrých vlastností obou systémů. Středové složení je uloženo v tzv. excentru, který natáčí osu (a kliky) podle velikosti propružení zadní stavby kola - tento impuls je na excentr přenesen táhlem nazvaným Dog Bone. táhlo Dog Bone Práce systému je pěkně vidět, když v klidu zatlačíte na sedlo. Při zapérování je patrný pohyb osy a klik v excentru, to by se mělo v praxi projevit omezením vlivu tahu řetězu na kliky, zajistit plynulost šlapání a zamezit snížení citlivosti pružení známé z plovoucích středů.

Pokud bych se měl zmínit o designu kola, můžu vyslovit jen pochvalu, všude kam jsme na biku přijeli, budil zasloužený obdiv u domorodců. Svůj podíl, vedle zajímavé rámové stavby, na tom má i výrazný červený lak, označovaná jako Lotto Red a vkusné stříbrnošedé nálepky. I-drive 4.0 můžete vybírat ve velikostech M, L, XL. Geometrie je blíže popsána ve fotogalerii.

Přední odpružení je svěřeno vzduchové vidlici Duke C, zástupci nové modelové řady RockShoxu. Ta pruží pomocí vzduchu, tlumená je olejem. Venkovní regulace je možná změnou tlaku vzduchu, tlumení je nastaveno od výrobce, jeho změna je možná po rozebrání vidlice a výměně oleje s jinou viskozitou. Vidlice Duke C má zdvih 80mm a je určena jen pro montáž na hotová kola, v běžném prodeji ji nenajdete. Zdvih zadního kola (cca 120 mm) zajišťuje vzduchový (jak jinak) tlumič Fox Float s olejovým tlumením. Stejně jako u vidlice je pružení nastavitelné změnou tlaku vzduchu, tlumení je nastaveno z výroby a není možná vnější regulace.

Na brzdách se u GT šetřilo a tak místo kotoučovek, na které je rám připraven, brzdí ráfkové Avid SD3. Úchop brzdových pák je celkem dobrý, brzdný účinek s originálními brzdovými špalíky však nebyl nijak valný (viz níže). Náboje Deore jsou zapleteny do širokých ráfků Syncros Big Box s dvojitou stěnou, které působí dojmem, že by mohly něco vydržet. Obuty jsou pláště Tioga Factory XC s uvedenou šíří 1,95 palce. Ač název vypovídá o použití pro XC, pláště disponují slušným vzorkem s dobrým záběrem. Na pláštích jsem nenašel výrobcem doporučený směr otáčení, tak jsem přední kolo nasadil dle odhadu. Po několika ujetých kilometrech se mi zdálo, že přední kolo „plave“, tak jsem směr vzorku otočil a situace se hned podstatně zlepšila. Uváděná šířka se mi zdála značně podceněná, při porovnání s IRC Mythos 1.95’’ působily Tiogy spíše dojmem šířky plášťů 2,1 palce. Celkově s nimi však panovala spokojenost, na měkčí povrch a trochu toho blátíčka téměř ideální plášť. Dále je kolo osazeno téměř kompletní sadou Deore (až na zmiňované brzdy). Řazení po seřízení chodilo perfektně, kladný vliv na tom měly i bovdeny Jagwire (utěsnění, pevnost). Kliky nesou označení Hollowtech, jsou tedy duté a při šlapání je poznat jejich vyšší tuhost oproti klasickým plným klikám. Ostatní - představec, sedlovka a vlaštovky nesou označení Syncros nebo jsou bez označení. Za zmínku stojí gripy, ty jsou na koncích rozšířené pro pevnější úchop a minimalizaci možnosti ztráty kontroly nad řidítky v náročnějším terénu.

blatníček tlumiče (po kliknutí se otevře obrázek v novém okně v původní velikostiRám disponuje možností připevnění dvou košíků, jednoho tradičně na dolní rámové trubce, druhého na torzu sedlové trubky zezadu. Zajímavým detailem je malý blatníček nad zadním kolem přichycený šrouby k zadní stavbě. Jeho primárním úkolem je zamezovat odletování nečistot od zadního kola směrem k tlumiči, mírným negativem je snížení průchodnosti zadního kola rámem. Veškeré detaily na kole (návarky, koncovky, vedení bovdenů, excentr, blatník atd.) je lepší si prohlédnout ve fotogalerii, než je složitě popisovat.

Osazení kola je situováno do střední třídy a zvolené komponenty svoji funkci plní spolehlivě, jak dlouho ji vydrží plnit záleží na používání (a údržbě).

Jako největší plus bych pochopitelně hodnotil rám a princip funkce odpružení I-drive (teprve čas ukáže životnost a nutnost údržby excentru), dále osazení vidlicí vyšší řady RS Duke C, ta i přes drobné výtky funguje dobře (opožděný nástup funkce proti vidlicím pružinovým). Spokojen jsem byl i s funkcí tlumiče Fox, pro lepší nastavení mu sice chybí vnější regulace tlumení, ale tovární nastavení je provedeno velice dobře a myslím si, že jeho hodnota bude většině riderů vyhovovat. Příznivá je možnost velkého rozsahu nastavení pružení dofouknutím (a upuštěním) vzduchové komory.

Největší mínus vidím v osazení ráfkových brzd, v této cenové kategorii bych očekával již kotoučovky (přinejmenším mechanické). Osazené brzdy Avid SD3 s originálními špalíky brzdily dost špatně, nehledě na jejich poměrně špatnou dávkovatelnost. Jsou tedy největším adeptem na brzkou výměnu.

Pokračování příště ...