Malý test ROCKMACHINE TWISTER

Jistě se už všichni těšíte na již dříve avizovaný velký test. Ale my Vás budeme ještě stále napínat, až do příštího týdne, kdy světlo světa spatří velký test. Ale nyní již přejděme na dnešní malý test.

Myslím, že po událostech konce loňského roku není nikdo, kdo by o firmě RockMachine neslyšel ...
Takže jenom v krátkosti: RockMachine je, vlastně, byla česká firma sídlící v Litoměřicích, která vyráběla kola od „obyčejných“ - osázených nejnižšími sadami až po „chuťovky“ s rámem ze Scandia a kompletem Shimano XTR. Vyráběný sortiment pokrýval jak oblast kol horských přední odpružení (i kola celoodpružená), tak i sjezdových (v loňské sezoně existoval i sjezdový tým RockMachine), silničních, trekkingových, dětských, city kol. Nyní je firma po loňských finančních problémech ve vlastnictví nadnárodní společnosti se sídlem v Anglii. A ač se všichni obávali a někteří věštili zánik firmy, RockMachine pokračuje v zavedeném designovém a komponentovém vývoji. A zůstalo pravdou, že na kolech RockMachine je vždy o něco lepší vybavení než na kolech stejné třídy od jiné značky.

Ale dost bylo úvodu, nyní se vrhneme na jedno kolo z produkce roku 2001 - RockMachine Twister. Dopředu bych chtěl upozornit, že vše níže napsáno jsou pouze mé subjektivní pocity z tohoto kola, a že je to navíc mé první kolo po, asi pětileté, pauze zaviněné zdravotními problémy.

Toto kolo nese hrdě na rámové trubce nápis „FR series“. Docela by mně zajímalo, jak to u RM mysleli - Twister má naprostou stejnou geometrii rámu ve všech velikostech jako např. Flash 2000 či Tsunami 2002 (kde je na horní rámové trubce pro změnu uvedeno XC Series), akorát se liší tím, že má vlaštovky a obě mechanické kotoučové brzdy (v katalogu uvedeno TEKTRO NOVELA, ve skutečnosti to ale byly GRIMECA MILLENIUM). Že by jen marketingový tah výrobce?

Rám twisteru je mírně slopingový a svařený z materiálu Al 7005. Má šedou barvu, ostatní doplňky jsou v oranžové (název kola, ostatní nápisy). Samolepky jsou pod lakem. Vpředu na hlavové trubce je nalepena samolepka s plastickým logem výrobce. Další věcí, která mně potěšila při koupi (neboť nevlastním velbloudí hrb ani nic podobného) byla možnost namontování dvou košíků - standardně jeden na spodní rámovou trubku a druhý na sedlovou. Za zmínku stojí těž ochranná samolepka pod řetězem s internetovou adresou výrobce (www.rockmachine.cz - dnes již neplatnou) a též čepy pro montáž v-brzd a navářky na kotoučovku.

Kolo je vybaveno sadou Shimano DEORE (přesmykač, řazení, přehazovačka, kliky), náboji ITC pro kotoučovou brzdu, hlavové složení je Ritchey Logic. O jezdcovo posezení se stará sedlo z komponentové produkce firmy Hardware. Stejné značky jsou i sedlovka, vlaštovky (materiál Al 6061 d.b, šíře 620 mm), představec, pedály s označením alloy a červené dvouvrstvé gripy. Kolo pruží díky vidlici Marzocchi Bomber Z5 100 COIL. Jak již z označení vidlice vyplývá, je to olejovo-pružinová vidlice se 100 mm zdvihu, v jasné oranžové barvě. Design vidlice je podařený: M-podkova, loga trochu ve stylu tatoo. Jediné, co se dá vytknout je to, že se samolepky s logem po docela krátkém čase začínají sloupávat... Vidlice tlumí nárazy dobře, pobere i malé nerovnosti. Samozřejmě záleží co s kolem budete dělat - pro xc by asi bylo lepší vyměnit pružiny za tvrdší a pravděpodobně i olej za hustší, neboť vidlice sama o sobě je na můj vkus docela měkká, i po tom, co jí nastavíte tvrdost na maximum. Seřízení tvrdosti se provádí pomocí imbusu tak, že sejmete gumové záslepky na vršku nohou vidlice, pod kterými je imbusový závit. Akorát si člověk musí dát pozor, aby obě nohy nastavil stejně.

Mechanické kotoučovky GRIMECA byly po zajetí (cca 100 km) a seřízení dobré, brzdily tak jak mají a kde mají. O tom, zda-li je lepší hdyraulická či mechanická či V-brzda se zde rozepisovat nebudu, to spíš patří do diskusí a je to hlavně ovlivněno subjektivními pocity. Nesmím zapomenout na ráfky - u RM vsadili na značku MAVIC, a to konkrétně model X221. O kontakt s cestou se starají pláště od firmy IRC, konkrétně model Mythos XC, s oranžovými boky.

Jízdní vlastnosti kola odpovídají vlastnostem rámu. Kolo je dobře ovladatelné i ve sjezdech (jenom v prudších zatáčkách mám někdy pocit, že se do ní nevejdu, ale nakonec je vše OK), dobře drží stopu, i když předpokládám, že je to částečně díky širokým vlaštovkám. V prudkých výjezdech ze sedla mívám občas pocit, že se mi bude zvedat přední kolo, ale to záleží na zvoleném převodu, prudkosti kopce a stylu jízdy.

A co říci závěrem?

Twister není kolo, za kterým se budou kolemjdoucí otáčet. Sice se může po přečtení tohoto článku zdát, že je díky oranžovo-šedé barevné kombinaci dost extravagantní, ale opak je pravdou. Kolo působí až konzervativním dojmem. Asi každý, kdo ho vlastní, po čase vymění komponenty Hardware za nějaké jiné - ale nechci tím říci, že nejsou kvalitní. Za cenu 31000,- (původní cena) jste mohli koupit kolo, které se dá použít i na delší vyjížďky i na nějaké to xc závodění. To však bude poznamenáno váhou 12,9 kg bez pedálů při 18“.