Kliky a středová složení – typy a tipy
Co vlastně existuje za druhy středových složení? Jak se liší a v čem jsou jejich výhody a nevýhody.
Jak je namontovat? Odpovědi na všechny tyto otázky naleznete v následujícím článku.
|
Typy středových složení – spojení klika osa:
Postupným vývojem se objevilo a většinou už i zůstalo větší množství typů spojení kliky se středovou osou.
Máte-li za to, že integrovaná osa je výkřik moderní techniky, pak vás zklamu. Tento systém se běžně vyskytoval
na kolech před 2. světovou válkou. Systém uchycení kliky na čtyřhran s úkosem je vynález pana Campagnolla.
Octalink pochází z dílny Shimana a ISIS je záležitost pocházející nemýlím-li se od FSA.
Závity pro středové složení v rámu:
|
Anglický – BSA |
|
Italský – IT |
ISO vs J.I.S. standard
Jedná se vlastně o rozdílný úkos na čtyřhranu.
Šířka domečku
|
68 ISO/BSA |
|
70 IT |
|
73 ISO/BSA |
Osa a kliky
|
- klínkový střed - osa je klasická hřídel s dvěmi plochami pro pojistné klíny. Ložiska jsou vlasně klasické kónusy. |
|
čtyřhran – dva úkosy - ISO/JIS |
|
octalink – verze I |
|
octalink – verze II se nyní vyskytuje i na levé klice XTR klik |
|
ISIS |
|
Integrovaná osa - Shimano Hollowtech II a odvozené systémy
- Campagnollo Ultra Torque |
Kliky:
Duté atd.
Integrovaný stahovák
Postup (de)montáže u jednotlivých systémů:
Pro všechny typy platí, že je třeba závity misek ošetřit vazelínou, aby misky „nezarostly“ v rámu.
Taktéž je třeba namazat styčné plochy u čtyřhranu, octalinku a ISIS. V jednotlivých postupech to ale bude
ještě zmíněno v následujícím článku, kde bude vše popsáno a nafoceno.
Výhody a nevýhody jednotlivých typů
Jak už to tak bývá, tak každá věc má své výhody a nevýhody. Začněme tedy popořádku.
Klínkové spojení má problém s vymačkáváním klínků, je ovšem výrobně nenáročné, používá
momentálně se spíše z historických důvodů a klínky stojí (pokud je ovšem seženete)
pár korun. Čtyřhran je osvědčená bezproblémová klasika. Má sice občas trochu problém s vrzajícím
spojem klika/osa, ale pokud při instalaci styčné plochy namažete vazelínou a pak vše řádně dotáhnete,
tak by měl bez fungovat bez jakýchkoli pazvuků. Další věcí je dost malý rozestup ložisek ve
středu, které jsou dost zatěžovány a celý systém tuhostí zrovna neoplývá. Huhost klik a spoje klika osa měly kompenzovat
systémy Octalink a ISIS, které jsou dost často osazovány dutými klikami. Jako poslední tu jsou systémy integrující osu
a kliku do jednoho celku a zároveň stěhují ložiska vně středový domeček rámu. Toto řešení přináší větší
kompaktnost systému, větší rozestup ložisek a tím i jejich menší namáhání, obvykle duté kliky a hlavně podstatně
větší tuhost celé soustavy klik a šlapacího středu. Toto vše je ovšem vykoupeno tím, že ložiska jsou na ráně pro
všechny nečistoty a vlhkost, takže pokud nejsou perfektně utěsněna, pak je to špatné s chodem potažmo životností.
Dírka navíc
Máte-li víc kol, tak jste si jistě všimli, že některá mají dole na domečku středového složení dírku pro
odtok vody. Doteď nechápu co některé výrobce vede k tomu, že tuto maličkost zapomenou. Domeček je obvykle
nejníže položená část rámu, a tak se tu prostě hromadí voda, která vnikne do rámu přes sedlovku, a různými
spoji a nemá kam vytékat. Doporučuji tedy tuhle zdánlivou maličkost přidělat. Nejen že na některých závodech
pojedete třeba s kolem o pul kila lehčím, nezarůstají tolik závity misek středu v rámu ale hlavně sebelépe
utěsněný střed si s vodním sloupcem prostě neporadí (ani se nezmiňuji o korozi ocelových rámů).
Závěr
Souvisejísí články a odkazy:
|
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
25.12.2024 - poptávka
|
25.12.2024 - poptávka
|
25.11.2024 - poptávka
|
25.11.2024 - poptávka
|
24.11.2024 - poptávka
|
24.11.2024 - poptávka
|
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
|