Měření opotřebení řetězu
Jak se dá vlastně poznat, že je řetěz opotřebovaný, vytahaný, no, že je prostě zralý na výměnu?
|
V podstatě existují dvě možnosti, buď použití speciální měrky na řetěz,
nebo měření pomocí posuvného měřidla, známého též pod pojmem šuplera.
Měrka na řetěz se dá sehnat v každém slušně zásobeném obchodě s
velomateriálem. Práce s ní je jednoduchá. Po úplném zapadnutí zubu
měrky je potřeba řetěz vyměnit.
Pokud vlastníte posuvné měřítko nastavte vzdálenost vnitřních hrotů na
132mm a zasuňte hroty mezi články řetězu (tato vzdálenost odpovídá cca
11 článkům řetězu) a roztáhněte hroty tak, aby zapadly přesně mezi
rolny řetězu. Tady pozor, aby se vám hroty měřidla nedostaly mezi rolnu
a boční stěnu řetězu, to byste se nedoměřili. Opotřebení měřte na
několika místech řetězu (cca 3x), protože řetěz může být opotřebovaný
(vytahaný) nerovnoměrně. Pokud šuplera ukáže cca 132,2mm jedná se o
nový řetěz, pokud se vzdálenost blíží k 132,8mm, začněte pomalu myslet
na výměnu a pokud dosáhne hranice 132,9mm je nejvyšší čas řetěz vyměnit
- rychle se totiž zvyšuje riziko možného znehodnocení kazety a tím
přeskakování nového řetězu na ozubení pastorků.
Po výměně řetězu za nový, bude tento řetěz na kazetě pravděpodobně
přeskakovat (střílet), s tím se ze začátku musíte smířit (řetěz bude
střílet při silnějším záběru na nejvíce opotřebovaném /ježděném/
pastorku), pokud to však do ujetí cca 150km neustane, je potřeba kazetu
vyměnit.
Shrnutí:
Kdy tedy měnit?
- když měrka ukáže - obvykle když propadne zub měrky
- po dosažení vzdálenosti 132,9 mezi čepy 11 článků řetězu
Proč se řetěz vytahuje aneb opotřebení řetězu
Těžký je život řetězu, vzlášť při nekompromisním použití na horském
kole. Řetěz je vystaven velice obtížným klimatickým podmínkám. Neustálá
práce v prachu a blátě, občas koupel a opětovný pobyt v prašném
prostředí, vytváří na povrchu a mezi články řetězu brusnou pastu,
kterou se jednak obrušují pastorky a převodníky, ale hlavně se zvětšují
vůle v jednotlivých spojích řetězu. Opotřebení řetězu není ani jen
úměrné síle vyvinuté na klikách, ale i prostředí, ve kterém se řetěz
nejčastěji pohybuje. Byly zaznamenány případy, kdy po 100km blátivého
MTB maratonu byla vyčerpána více než polovina životnosti nového řetězu
střední kvalitativní třídy.
A v čem vadí prodloužený (vytahaný) řetěz pohonu? Delší řetěz si
potřebuje zajistit místo na ozubení pastorků a nadměrně je začne
opotřebovávat (omačkávat hrany zubů). Zvětšená délka řetězu nepřidá na
přesnosti ani moderním indexovaným způsobům řazení - systémům HG, IG,
PC.
Předcházet této příčině opotřebovávání řetězu je v podstatě jednoduché:
je jím pravidelné mytí a čištění řetězu a potom jeho důkladné namazání
kvalitním, k tomuto účelu určeným mazivem.
|
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
|