Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Historie odpružených vidlic: 1993 – 1995

Jestliže jsme vám ve středu přenesli historii odpružených vidlic z let 87-92, nyní budeme pokračovat a pustíme se o další 3 roky dál. V těchto letech dochází ke zvyšování zdvihů, torzní tuhosti a funkčnosti. Taktéž se většina výrobců snaží o snížení váhy a snižování ceny. Objevují se značky, které dnes zná každý. Naopak některé značky upadají do zapomnění a bankrotují…

1993
Halon
vytvořil inverzní vidlici. Měla svařovanou, trubkouvou korunku, elastomerové pružiny a pozdější verze měly vzduchové tlumení. Navzdory tomuto inovativnímu designu, se tato vidlice nedotáhla na tehdy vyráběné produkty Rock Shox a Manitou.

Manitou vypustilo Manitou II. Vidlici se stavitelným předpětím, delšíma nohama pro zvětšení překrývání se, tuhý kovaný brzdový oblouk, trojfázový elastomer, vlisovaný, zeslabovaný krk a lehčí korunku. Zdvih byl 2“. Pro pravděpodobnou výrobní závadu na korunce, bylo tisíc kusů staženo zpět.

Rock Shox ukončilo spojenectví s Dia-Compem a uvedlo model Mag-21. Nová kovaná korunka podstatně zvýšila, oproti modelu Mag-20, tuhost. Mag-21 má navíc taky negativní pružiny a zdvih zvýšený na 2,5“.
Zároveň s uvedením tohoto modelu Rock Shox uvádí model Quadra. Jednalo se o levnější verzi Mag-21. Byl to první Rock Shox, který měl vlisovaný sloupek.

Bitubo představilo řadu vidlic s karbonovými korunkami a vnější nohy taktéž z karbonu.

Pro Forx udělal LT (long travel) vidlici, orientovanou na downhill.

Cannondale nabídl bajk Pong. Ačkoli, že se bajk stal fiaskem, jednonohá vidle dala tušit věcem budoucím. Společně s Cannondale zde byly ještě tři další firmy, které představily prototypy, ale byl to C., který poskytl jednonohou vidlici lidem. (Burrows, USE a Strata představili pouze prototypy)


1994
Rock Shox
jako první používá u modelu Mag-21 SL Ti vnitřní nohy z duralu. Ostatní váhové úspory se dějí na použitých slitinách a titanových komponentech. V té době se jednalo o závodní záležitost. Velikost zdvihu je měnitelná od 2“ do 2,5“. Prodejní cena: 650$.

Sunn. Francois Gachet vyhrál v roce 1994 Světový šampionát v Downhillu na bajku s vidlicí Sunn Chaos. Jednokorunková vidlice s 25mm pevnou osou, olejovým tlumením, vzduchovými pružinami a třemi palci zdvihu. Vidlice Sunn dominovala Světovému šampionátu a Světovému poháru po několik příštích let na strojích, které řídili Nicolas Vouilloz, Anne-Caroline Chausson, Christophe Dupouney a Miguel Martinez.

Značka Mr. Dirt přinesla PBF. Byla to up-side down se 4“ zdvihu, pevnou osou, otevřenou olejovou lázní, samostatně nastavitelnou kompresí a také regulací útlumu.

Manitou III byla první Manitou s hliníkovýma vnitřníma nohama. Zeslabované trubky byly vyrobeny z materiálu Easton. Seřizování předpětí bylo na horní korunce a vidlice používala 6 elastomerových bloků uvnitř vnitřních nohou. (dřívější vidlice je měly pod vnitřními nohami) Vidlice musela být při výměně eleastomer kompletně rozebrána. Měla zdvih 2-2,5“, stavitelný šroubem zevnitř.

Marzocchi stáhlo 7000 vidlic pro možné selhání korunky.


1995
Rock Shox
začíná vyrábět Judy. Vidlice kombinuje 6 micro cellulárních polyuretanových pružin s odnímatelným a externě seřiditelným olejovým tlumením, vyrobeným z umělé hmoty. Zdvih měl tři volitelné velikosti. 2“, 2,4“ a 2,9“. Sloupek vzrostl na 28,6mm . Judy Yellow a Judy Red odstartovaly módní revoluci. Judy odstartovala také možnosti různých upgradů. Nespolehlivé umělé tlumení donutilo Risse Racing a White Brothers pro produkci hliníkových nábojů pro upgrade. Speed Springs, Dirt Works, White Brothers a Englund přišli s pružinovými kity. Mnoho jiných společností přišlo s dalšími upgrady.

Arlo Englun vyrobil olejový tlumič pro Manitou 3 a Manitou 4. Jízda se více blížila jízdě s vidlicí Judy.

Manitou představilo EFC. Zdvih byl zvýšen, eleastomery kontrolovaly pouze pružení, útlum již byl ponechán na olejovém tlumiči, který byl seřiditelný externě. Vyráběna byla také verze DH, pevná osa, zvýšená tuhost a kompozicový brzdový oblouk.


Roky 1987-92 můžete nalézt zde.

Další těžká léta pružení přijdou brzy!



Datum: 12.04.2002   Autor: Dědák Pavel   Kategorie: Zprávy a novinky
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 3572 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Sjzez z Lysé hory
Vidoe ze sjezdu z Lysé hory po silnici.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
24.11.2024 - poptávka
24.11.2024 - poptávka
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL